Spits je oren!

Praten met kinderen over kindermishandeling 

Bijna alle professionals die ik spreek zijn het er mee eens dat dit moet gebeuren. En toch gebeurt het te weinig. Wordt het uitgesteld of overgedragen aan andere professionals. Vaak zien mensen er tegen op, bang om de verkeerde vragen te stellen, bang om te veel emoties bij het kind los te maken of bang om de informatie van het kind verkeerd te interpreteren. Daarom Spits je oren!

Het is helpend om goede vraagtechnieken te leren en je te verdiepen in de ontwikkeling van kinderen zodat je kunt aansluiten bij hun ontwikkelingsfase, zodat je weet wanneer door te vragen en wanneer juist niet, wanneer je gesloten en wanneer je open vragen moet stellen. Maar het begint allemaal met de drive om naar kinderen te willen luisteren, om te willen horen wat ze nu echt bedoelen en niet te snel conclusies te trekken.

Tijdens deze training wordt in de ochtend informatie gegeven over jouw positie, je (on)mogelijkheden, de verschillende gesprekstechnieken, wat je in welke ontwikkelingsfase het beste wel en niet kunt vragen en kijken we naar een goede ketensamenwerking om goed af stemmen wie, wanneer, welke gesprekken voert. In de middag gaan we gesprekken oefenen met behulp van een trainingsacteur. We zorgen dat het speels en zinvol is voor iedereen!

Doelgroep
Medewerkers van jeugd- en gezinsteams, maatschappelijk werkers, ambulant hulpverleners, pedagogisch medewerkers, Jeugdbeschermers en Veilig Thuis medewerkers.

Doelen
De deelnemers kunnen; (1) aansluiten bij het perspectief van kinderen door (open)vragen te stellen, (2) op hun eigen werkt reflecteren en zich verplaatsen in de positie van kinderen, (3) hun handelen daarop afstemmen (4) een gesprek met kinderen voeren over kindermishandeling (5) aansluiten aan bij het tempo en de informatie die door het kind ingebracht wordt.
De deelnemers kennen; (1) de toepassingsmogelijkheden van diverse gesprekstools en hebben diverse alternatieven, (2) de stappen die belangrijk zijn in het proces van het gesprek met kinderen, (3) de ontwikkelingsfasen van kinderen en de implicaties voor de gespreksvoering, (4) de werking van het geheugen.
De deelnemers erkennen; (1) dat tools slechts een middel zijn en onderzoeken met welk doel het ingezet wordt, (2) de loyaliteit van kinderen en ouders, (3) dat het belangrijk is om kinderen te betrekken in de hulpverlening (participatie van kinderen).

Inhoud van de cursus

  • Gesprekken met kinderen, waarom en door wie?
  • Persoonlijke dilemma’s en leerwensen
  • Ontwikkeling van kinderen en de implicaties voor de gespreksvoering
  • Gewetensontwikkeling en werking van het geheugen
  • Opbouw van een gesprek
  • Tools voor de gespreksvoering, wanneer gebruik je wat?
  • Voorbereiding oefening met de trainingsactrice
  • Middels diverse werkvormen oefenen we in de middag met gesprekken met kinderen over kindermishandeling

Data en locatie 
De cursus wordt als incompany aanbod verzorgd.

Kosten
Op aanvraag kan er een offerte gestuurd worden voor een incompany cursus.

Accreditatie
Is aangevraagd bij SKJ

Trainers
Margreet Timmer en Marjolein Bruinenberg

Trainingsactrice
Evie Daniels

Evie Daniels

 

Aanmelden voor deze opleiding