fbpx

Spits je oren!

Opleiding: praten met kinderen over kindermishandeling

  • Leer goede vraagtechnieken om je te verdiepen in de ontwikkeling van kinderen
  • Herken jouw positie, je (on)mogelijkheden, de verschillende gesprekstechnieken en wat je in welke ontwikkelingsfase het beste wel en niet kunt vragen
  • Creëer een goede ketensamenwerking om af stemmen wie, wanneer, welke gesprekken voert
Voor wie– Medewerkers van jeugd- en gezinsteams
– Maatschappelijk werkers
– Ambulant hulpverleners
– Pedagogisch medewerkers
– Jeugdbeschermers
– Veilig Thuis medewerkers
Wanneer2 december 2019 van 9.30 tot 16.30 uur
WaarBCN CS Catharijnesingel 48 te Utrecht
De cursus wordt ook als incompany aanbod verzorgd.
Kosten€ 275
Op aanvraag kan er een offerte gestuurd worden voor een incompany cursus.
AccreditatieSKJ 9.75 punten
TrainerMargreet Timmer
TrainingsactriceEvie Daniels

Inhoud van de cursus

  • Gesprekken met kinderen, waarom en door wie?
  • Ontwikkeling van kinderen en de implicaties voor de gespreksvoering
  • Gewetensontwikkeling en werking van het geheugen
  • Opbouw van een gesprek
  • Tools voor de gespreksvoering, wanneer gebruik je wat?
  • Voorbereiding oefening met de trainingsactrice
  • Middels diverse werkvormen oefenen we in de middag gesprekken met kinderen over kindermishandeling

Spits je oren!

Praten met kinderen over kindermishandeling

Bijna alle professionals die ik spreek zijn het er mee eens dat dit moet gebeuren. En toch gebeurt het te weinig. Wordt het uitgesteld of overgedragen aan andere professionals. Vaak zien mensen er tegen op, bang om de verkeerde vragen te stellen, bang om te veel emoties bij het kind los te maken of bang om de informatie van het kind verkeerd te interpreteren. Daarom Spits je oren!

Het is helpend om goede vraagtechnieken te leren en je te verdiepen in de ontwikkeling van kinderen zodat je kunt aansluiten bij hun ontwikkelingsfase, zodat je weet wanneer door te vragen en wanneer juist niet, wanneer je gesloten en wanneer je open vragen moet stellen. Maar het begint allemaal met de drive om naar kinderen te willen luisteren, om te willen horen wat ze nu echt bedoelen en niet te snel conclusies te trekken.

Tijdens deze training wordt in de ochtend informatie gegeven over jouw positie, je (on)mogelijkheden, de verschillende gesprekstechnieken, wat je in welke ontwikkelingsfase het beste wel en niet kunt vragen en kijken we naar een goede ketensamenwerking om goed af stemmen wie, wanneer, welke gesprekken voert. In de middag gaan we gesprekken oefenen met behulp van een trainingsacteur. We zorgen dat het speels en zinvol is voor iedereen!

Waarom deelnemen aan deze opleiding?

Na deelname kun je:

  • aansluiten bij het perspectief van kinderen door (open)vragen te stellen
  • op je eigen werk reflecteren en je verplaatsen in de positie van kinderen
  • je handelen daarop afstemmen
  • een gesprek met kinderen voeren over kindermishandeling
  • aansluiten aan bij het tempo en de informatie die door het kind ingebracht wordt

Na deelname ken je:

  • de toepassingsmogelijkheden van diverse gesprekstools
  • de stappen die belangrijk zijn in het proces van het gesprek met kinderen
  • de ontwikkelingsfasen van kinderen en de implicaties voor de gespreksvoering
  • de werking van het geheugen

Na deelname erken je:

  • dat tools slechts een middel zijn en onderzoek je met welk doel deze ingezet worden
  • de loyaliteit van kinderen en ouders
  • dat het belangrijk is om kinderen te betrekken in de hulpverlening (participatie van kinderen)

Aanmelden voor deze opleiding

Verder