fbpx

Wat kunnen kinderen ons vertellen?!

Opleiding: Praten met kinderen over kindermishandeling

Praten met kinderen over ingrijpende gebeurtenissen is best moeilijk! Professionals zijn bang dat de gesprekken belastend zijn voor kinderen of zijn bang dat ze niet de juiste vragen kunnen stellen. Omdat open vragen stellen over een onderwerp waar je moeilijk over praat ingewikkeld is. Maar oprechte nieuwsgierigheid en door vragen is prima te leren!

Tijdens deze cursusdag gaan we hiermee aan de slag en komen de volgende punten aanbod

date_range25 september 2020 van 9.30 tot 16.30 uur VOL
placeBCN Lübeckplein 21, 8017 JZ Zwolle (Coronaproof)
euro€ 245 inclusief reader en lunch
control_pointSKJ 9,75 punten VVAK 5 punten
person_pinMargreet Timmer
group_addJeugdprofessionals, medewerkers wijkteams, CJG, Veilig Thuis, Jeugdbescherming e.a.

Wat levert de training op?

Er zijn diverse manieren om het gesprek aan te gaan maar ook het moment van het gesprek is belangrijk. De professional moet inschatten of de mishandeling nog actueel is, of ingrijpen nodig is en op welke manier dit moet gebeuren.

Tijdens deze cursusdag krijg je informatie over verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken tijdens gesprekken met kinderen. Je krijgt uitleg over het doel van de middelen, de wijze van gebruik en we gaan veel oefenen!

Tijdens de training krijg je ook een set kaarten die je kunt gebruiken tijdens de introductie of kennismaking met een kind.

Inhoud van de cursus

  • Wat werkt in gesprekken met kinderen – reflecteren op je positie en houding t.o.v. het kind,
  • Bewustzijn van eigen normen, waarden en visie op opvoeden,
  • Gespreksvoering middels diverse tools; o.a. Drie Huizen en Veilige Huis,
  • Lef hebben om het gesprek met kinderen aan te gaan over moeilijke onderwerpen,
  • Hoe introduceer je jezelf en wat leg je uit over jouw rol?
  • Regels en afspraken?!

Wat kunnen kinderen ons vertellen?!

Praten met kinderen over kindermishandeling

Praten met kinderen over ingrijpende gebeurtenissen is best moeilijk! Als we kijken naar de verschillend onderzoeken die zijn gedaan naar het voor komen van kindermishandeling en andere traumatische gebeurtenissen* kunnen we er echter niet omheen.
Professionals zijn bang dat de gesprekken belastend zijn voor kinderen of zijn bang dat ze niet de juiste vragen kunnen stellen. Omdat open vragen stellen over een onderwerp waar je moeilijk over praat ingewikkeld is. Maar oprechte nieuwsgierigheid en door vragen is prima te leren!

Kinderen hebben het nodig dat volwassenen hen zien en hen vragen stellen over wat zij thuis meemaken. Doordat kinderen loyaal zijn duurt het lang voordat zij uit zichzelf gaan praten over nare gebeurtenissen. Het vraagt een pro-actieve houding van professionals.
Er zijn diverse manieren om het gesprek aan te gaan maar ook het moment van het gesprek is belangrijk. De professional moet inschatten of de mishandeling nog actueel is, of ingrijpen nodig en op welke manier dit moet gebeuren.

Omdat kinderen het verdienen om betrokken te worden bij veiligheidsplanning mogen ze hun stem laten horen bij het in kaart brengen van de situatie. Maar ook bij het maken van plannen over hoe die situatie verbeterd kan worden. Soms is het helpend om diverse tools te gebruiken. Zo zijn bijvoorbeeld de Drie Huizen, het Safety House, Words and Pictures en sociocards zeer geschikt om te praten over (on)veiligheid/kindermishandeling.

In deze training gaan we ons richten op het gebruik van instrumenten tijdens gesprekken met kinderen. Uitleg over het doel van de middelen, de wijze van gebruik en veel oefenen.

 

Podcast

Als je alvast meer wilt weten over de start van een gesprek met een kind luister dan hier eens de podcast van Margreet Timmer over de introductie tijdens een gesprek met een kind.

 

Aanmelden voor deze opleiding

Verder