fbpx

Wat kunnen kinderen ons vertellen?!

Opleiding: praten met kinderen over kindermishandeling

  • Leer hoe je een gesprek start over kindermishandeling.
  • Herken jouw (on)mogelijkheden, creëer een goede ketensamenwerking om af stemmen wie, wanneer, welk gesprek voert.
  • Leer welke instrumenten je kunt inzetten tijdens gesprekken met kinderen en welke gesprekstechnieken je hierbij gebruikt.
Voor wie– Medewerkers van jeugd- en gezinsteams
– Maatschappelijk werkers
– Ambulant hulpverleners
– Pedagogisch medewerkers
– Jeugdbeschermers
– Veilig Thuis medewerkers
Wanneer9 december 2019 van 9.30 tot 16.30
WaarBCN in Zwolle (na bij het station)
De cursus wordt ook als incompany aanbod verzorgd.
Kosten€ 245
Op aanvraag kan er een offerte gestuurd worden voor een incompany cursus.
AccreditatieAccreditatie SKJ 9,75 punten en VVAK met 5 punten.
TrainerMargreet Timmer

Inhoud van de cursus

  • Wat werkt in gesprekken met kinderen – reflecteren op je positie en houding t.o.v. het kind,
  • Bewustzijn van eigen normen, waarden en visie op opvoeden,
  • Gespreksvoering middels diverse tools; o.a. Drie Huizen en Veilige Huis,
  • Lef hebben om het gesprek met kinderen aan te gaan over moeilijke onderwerpen,
  • Hoe introduceer je jezelf en wat leg je uit over jouw rol?
  • Regels en afspraken?!

Wat kunnen kinderen ons vertellen ?!

Praten met kinderen over kindermishandeling

Praten met kinderen over ingrijpende gebeurtenissen is best moeilijk! Als we kijken naar de verschillend onderzoeken die zijn gedaan naar het voor komen van kindermishandeling en andere traumatische gebeurtenissen* kunnen we er echter niet omheen.
Professionals zijn bang dat de gesprekken belastend zijn voor kinderen of zijn bang dat ze niet de juiste vragen kunnen stellen. Omdat open vragen stellen over een onderwerp waar je moeilijk over praat ingewikkeld is. Maar oprechte nieuwsgierigheid en door vragen is prima te leren!

Kinderen hebben het nodig dat volwassenen hen zien en hen vragen stellen over wat zij thuis meemaken. Doordat kinderen loyaal zijn duurt het lang voordat zij uit zichzelf gaan praten over nare gebeurtenissen. Het vraagt een pro-actieve houding van professionals.
Er zijn diverse manieren om het gesprek aan te gaan maar ook het moment van het gesprek is belangrijk. De professional moet inschatten of de mishandeling nog actueel is, of ingrijpen nodig en op welke manier dit moet gebeuren.

Omdat kinderen het verdienen om betrokken te worden bij veiligheidsplanning mogen ze hun stem laten horen bij het in kaart brengen van de situatie. Maar ook bij het maken van plannen over hoe die situatie verbeterd kan worden. Soms is het helpend om diverse tools te gebruiken. Zo zijn bijvoorbeeld de Drie Huizen, het Safety House, Words and Pictures en sociocards zeer geschikt om te praten over (on)veiligheid/kindermishandeling.

In deze training gaan we ons richten op het gebruik van instrumenten tijdens gesprekken met kinderen. Uitleg over het doel van de middelen, de wijze van gebruik en veel oefenen.

Aanmelden voor deze opleiding

Verder