Als trainers delen we altijd graag onze kennis en dan is het natuurlijk ook erg belangrijk dat we zelf ook gevoed worden.
Op 27 februari 2020 gaf Roland Verdouw een lezing bij de gezinspsychiatrie in Beilen. Annemarie Joosten en Margreet Timmer gingen samen luisteren naar zijn verhaal over de Neuro-sequentiële lens. Hieronder kort een aantal items die tijdens deze lezing aanbod kwamen.
Sociale wezens
Wij mensen zijn sociale wezens, we kunnen niet zonder anderen. Voor een gezonde ontwikkeling zijn er zes belangrijke onderdelen nodig; gehechtheid, zelfregulatie, aansluiting, afstemming, tolerantie en respect.
Het brein is een associatief systeem en ontwikkelt zich vanuit verbindingen. Je ziet bijvoorbeeld een voorwerp en iemand zegt je wat het is, op deze manier koppelen kinderen woorden aan voorwerpen en leren ze hoe iets heet. Zo worden ook gevoelens en ritmes aan elkaar gekoppeld. Bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap is de hartslag van de moeder van invloed op de ontwikkeling. Heeft een moeder tijdens de zwangerschap veel stress en een verhoogde hartslag (voor een kind is dat dan bekend) dan zal het kind na de geboorte ook meer behoefte hebben aan een hoger tempo van wiegen om getroost te worden.
Het brein als spons
Het brein van een baby is enorm in ontwikkeling en kan daardoor, als een grote spons, de stress van de ouder opzuigen. Juist de jonge kinderen, waarvan vaak aangenomen wordt dat zij niets meekrijgen van geweld en ruzie in huis zijn enorm kwetsbaar. Bij hen is de impact van geweld in de eerste maanden juist heel groot.
Er is een groot verschil tussen de impact van trauma en verwaarlozing. Bij chronisch trauma is er sprake van onveiligheid en zie je vaak dat er, vanuit de angst, eerder een grens is bereikt. Bij verwaarlozing is die grens er vaak helemaal niet (niet aangeboden) en gaat het kind over grenzen heen en is hij/zij meer ontremd.
Spanning verlagen
Opvoeden is langzaam ‘desillusioneren’. Kinderen hebben het nodig om te leren om met spanning en tegenslag om te gaan. De omgeving/ouder leert een kind dat je spanning weer kunt verlagen. Door troostende woorden of aanrakingen merkt een kind dat het spanningsniveau weer kan dalen. Gebeurt dit niet, krijg een kind geen geruststelling dan blijft hij/zij constant alert en op zijn hoede (hyperarousal).
Wanneer je wilt starten met behandelen dan is het belangrijk om te weten wanneer het trauma heeft plaatsgevonden, in welke ontwikkelingsfase zat het kind? Vaak moet je weer terug naar die fase. Het kind is toen niet toegekomen aan het ontwikkelen van een bepaalde vaardigheid. Dit moet alsnog doorlopen worden.
De lezing eindigde met deze mooie quote:
‘Hoe meer gezonde relaties een kind heeft, hoe groter de kans dat het zal herstellen van trauma en kan opbloeien. Relaties zijn de instrumenten van verandering en de meest krachtige therapie is menselijke liefde’ Dr. Bruce Perry
Blog geschreven door Margreet Timmer
Zoek je meer informatie over traumasensitief werken of zorgen voor getraumatiseerde kinderen?
We hebben meerdere trainingen opgenomen in ons aanbod over Trauma en Traumasensitief werken. Nanda de Bruin is als trainer, expert op het gebied van trauma bij kinderen. Klik op onderstaande button voor meer informatie over de trainingen.
Ben je ook zo dol op podcasts luisteren? We hebben een podcast opgenomen over trauma bij kinderen.
Het begeleiden van kinderen bij het verwerken en herstellen van trauma klinkt als het werk van een therapeut of behandelaar. Arianne Struik heeft hier echter een andere kijk op. Het hele netwerk rondom het kind helpt bij het verwerken van ingrijpende gebeurtenissen! In deze podcast geeft ze ons allemaal hele waardevolle tips zodat iedereen hierin een bijdrage kan leveren.
Veel luisterplezier!