Goede communicatie is de basis van alle begeleiding of hulpverlening. Als jeugdprofessional krijg je te maken met cliënten die niet geheel gemotiveerd zijn voor verandering noch dat ze enig probleembesef hebben. Vaak noemen we dat weerstand of gebrek aan inzicht. Hoe ga je dan toch in gesprek? Hoe zorg je ervoor dat je de cliënt niet verliest? Motiverende gespreksvoering kun je juist dan inzetten. Het biedt handvatten om mensen te laten reflecteren op hun situatie en om te praten over veranderingen zodat zij hun patronen kunnen veranderen.
Tijdens deze dag laten we je kennis maken met verschillende gespreksmodellen. Wanneer deze bekent zijn dan bieden we verdieping aan op deze modellen en benaderingen. We koppelen deze technieken aan de dagelijkse praktijk van de jeugdprofessional. Om de technieken eigen te maken wordt tijdens één dagdeel geoefend met een trainingsacteur. Met onze acteurs zorgen we altijd voor een ontspannen sfeer waarin geoefend en gespeeld kan worden.
Na deze training ben je in staat om de besproken en geoefende gesprekstechnieken in te zetten tijdens de gesprekken met jongeren en/of ouders.