fbpx

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Wat jij als docent moet weten over de effecten van traumatisering

Achter moeilijk of onbegrepen gedrag van kinderen gaat vaak traumatisering schuil. Het gedrag kan dan gezien worden als overlevingsgedrag. Trauma kan een gevolg zijn van mishandeling of misbruik. Maar hoe kun je dat als leerkracht nou herkennen? Hoe kun jij lesgeven aan getraumatiseerde kinderen? Waaraan merk je dat een kind ingrijpende ervaringen heeft meegemaakt? En hoe ga je daarover in gesprek?

Na onze cursus

  • Weet je waardoor een kind een trauma op kan lopen en wat de effecten daarvan zijn.
  • Weet je hoe je de kinderen in jouw groep kunt begeleiden.
  • Kun je hierin samenwerken met ouders en verzorgers.
date_range

2 oktober en 6 november 2020 van 9.30 tot 16.30 uur

place

Wanneer het mogelijk is om volgens de richtlijnen van het RIVM op locatie te werken dan vindt de training plaats in Zwolle anders geven we de training online 
Eventueel kunnen we de training ook bij jou op locatie verzorgen!

euro€ 525
control_pointaccreditatie is nog niet aangevraagd
person_pin Anne-Marie Joosten en Nanda de Bruin
group_addLeerkrachten en onderwijsprofessionals

Wat levert de training op?

Deze training over lesgeven aan getraumatiseerde kinderen, biedt leerkrachten en andere onderwijsprofessionals volop kennis en handvatten over de impact van trauma op kinderen. Zo kunnen zij getraumatiseerde kinderen helpen zich optimaal te ontwikkelen.

Leerkrachten kunnen hiermee in het leven van getraumatiseerde kinderen een groot verschil maken. Terwijl ze daarnaast zelf minder snel uitgeput raken.

Inhoud van de cursus

  • Wat is trauma en wie zijn de leerlingen bij wie we aan trauma denken.
  • Welke soorten trauma onderscheiden we?
  •  Wat kun je meteen al doen om deze kinderen te helpen? (ruimte om casuïstiek in te brengen)
  • Theorie over uitingsvormen in gedrag van trauma op verschillende leeftijden.
  • Impact van lesgeven aan getraumatiseerde kinderen op jou als leerkracht.
  • Kennis over de invloed van trauma op de hersenontwikkeling. Hoe gaat dit samen met de hechtingsontwikkeling? 
  • Welke patronen zien we bij kinderen, in hun denken, voelen en gedrag ? Kijken met de traumabril.
  •  Zorgen voor jezelf als leerkracht. 
  • De veerkracht van individuele kinderen vergroten. Het maken van een steunplan, met het kind samen.
  • Structurele werkwijzen op school, samenwerken met ouders en met ketenpartners.

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Achter moeilijk of onbegrepen gedrag van kinderen gaat vaak traumatisering schuil. Het gedrag kan dan gezien worden als overlevingsgedrag. Trauma kan een gevolg zijn van mishandeling of misbruik. Ook getuige-zijn van geweld bij bijvoorbeeld conflictvolle scheidingen kan traumatiserend zijn voor kinderen, evenals plotseling verlies of een gevaarlijke vlucht uit eigen land. Op een andere manier kan (vroege) verwaarlozing leiden tot traumatische ervaringen bij kinderen.

In het onderwijs is tegenwoordig meer aandacht voor de effecten van trauma op het vermogen van kinderen om te leren. Als leerkracht kun je actief bijdragen aan het gevoel van veiligheid en de mogelijkheden voor zelfregulatie en sociaal gedrag, zodat ook getraumatiseerde kinderen kunnen blijven leren. Leerkrachten kunnen kinderen helpen hun veerkracht te vergroten en hun ontwikkeling weer op het goede spoor te brengen. Voor sommige “lastige” of juist “teruggetrokken” kinderen kan school zo het verschil maken.

Traumasensitief lesgeven en wat daarbij komt kijken in de groep en in de school is het onderwerp van deze cursus. Je krijgt kennis over oorzaken en effecten van traumatisering en de uitingsvormen bij leerlingen op school. Je bespreekt met andere leerkrachten wat mogelijke structurele werkwijzen in de groep zijn, hoe je samenwerkt met ouders en hoe schoolbeleid hierbij aan kan sluiten.

Wil je meer weten of traumasensitief werken? Luister dan hier naar de podcast met Nanda de Bruin.

Aanmelden voor deze opleiding

Verder