fbpx

Oplossingsgericht werken in het sociaal domein

Verdiepingstraining Oplossingsgericht werken

Bij oplossingsgericht werken in het sociaal domein gaan we er van uit dat cliënten zelf in staat zijn om hun eigen oplossingen te bedenken. En dat het de taak van de professional is om de cliënt door het stellen van vragen te helpen om zelf voor hun specifieke situatie oplossingen te bedenken.

Maar wat nu als de cliënt geen probleem ervaart, geen hulpvraag heeft, en er toch zorgen zijn over het gezin? Hoe blijf je vanuit een oprecht nieuwsgierige houding werken en aansluiten bij de cliënt als het niet lukt om in contact te komen? Hoe maak je samen de beweging van praten over problemen naar praten over de gewenste situatie en wat er voor nodig is om daar te komen?

Na deze tweedaagse training oplossingsgericht werken in het sociaal domein;

date_rangein overleg worden data vastgesteld
placeOnline of op locatie
euro

Op aanvraag wordt een offerte opgesteld

control_pointRegisterplein 23 punten, SKJ 20.25 punten
person_pinSummer Koster en Margreet Timmer
group_addJeugd- en gezinsprofessionals, maatschappelijk werkers, WMO consulenten en medewerkers participatie en inkomen.

Wat levert de training op?

Tijdens deze tweedaagse training oplossingsgericht werken in het sociaal domein, gaan we aan de slag met specifieke situaties waarin oplossingsgericht werken nodig en gewenst is.

Doordat we naar specifieke praktijksituaties gaan kijken kun jij er in jouw praktijk weer mee aan de slag. Je scherpt je vaardigheden aan en wordt nog beter in het stellen van vragen.

Je durft er op te vertrouwen dat cliënten in staat zijn om hun eigen oplossingen te vinden en je weet dat het vaak nodig is om eerst te vertragen voordat de client weer verder kan; ‘go slow go fast!’.

Inhoud van de cursus

Dag 1

  • Opening en korte kennismaking
  • Fixed mindset versus Growth mindset.
  • Verandervraag
  • Werken met interne- en externe hulpbronnen.
  • Van klacht naar wens; het kantelmodel
  • EARS vragen
  • Oplossingsgericht werken tijdens de intake; de trein van boos naar middel.
  • Omdenkspel
  • Formuleren eigen leerdoelen voor de komende periode
  • Oefenopdrachten voor tussen liggende periode.

Dag 2

  • Oplossingsgericht werken binnen verschillende kaders/situaties ; coachen, sturen, trainen en instrueren.
  • Omgaan met weerstanden.
  • De kracht van goed luisteren; de plus achter de min en herformuleren
  • Experimenten lab; Gespreksvaardigheden oefenen met een trainingsacteur.
  • Formuleren eigen leerdoelen voor de komende periode
  • Evaluatie en afronding

Oplossingsgericht werken vanuit de juiste mindset

Basistraining

Mindset
Een oprechte samenwerkingsrelatie aangaan met de cliënt, waarin de cliënt zelf de regie houdt, zelf bepaalt waar hij aan wil werken en wat ervoor nodig is om deze doelen te bereiken, valt en staat met de manier waarop jij naar mensen kijkt. Door de ander te benaderen vanuit de overtuiging dat mensen zich altijd blijven ontwikkelen, vanuit een ‘growth-mindset’, zul je eerder geneigd zijn om vooral vragen te stellen. Hierbij past het principe van ‘leading from behind’. Jouw kennis en kunde komt naar voren wanneer de cliënt daar zelf naar vraagt.

Vragen stellen
Door je vooral te ontwikkelen in het stellen van vragen i.p.v. het formuleren van een diagnose of checken van je eigen aannames kom je tot verassende uitkomsten. De creativiteit van de ander wordt weer aangesproken en hierdoor is de ander in staat om zelf tot stappen te komen die nodig zijn. Je maakt hierbij gebruik van allerlei verschillende vraagtechnieken. Tijdens de training zullen we kijken naar voorbeelden en we gaan volop oefenen met het stellen van deze verschillende soorten vragen.

Weerstand?
Maar wat nu als de cliënt geen probleem ervaart, geen hulpvraag heeft, en er toch zorgen zijn over het gezin? Hoe blijf je vanuit een oprecht nieuwsgierige houding werken en aansluiten bij de cliënt als het niet lukt om in contact te komen? We doen dat met de flowchart van oplossingsgericht werken in gedachten. Hiermee sluit je aan bij het tempo van de ander en kun je ook perspectieven van anderen inbrengen wanneer de cliënt gestuurd is.

Oefenen!
Tijdens deze tweedaagse training gaan we aan de slag met specifieke situaties waarin oplossingsgericht werken nodig en gewenst is. Doordat we naar specifieke praktijksituaties gaan kijken kun jij er in jouw praktijk weer mee aan de slag. We kijken wanneer een meer coachen of helpen houding mogelijk is en wanneer je toch meer moet sturen of instrueren. Je scherpt je vaardigheden aan en wordt nog beter in het stellen van vragen. En het leuke is dat je gelijk alles kunt uitproberen daar het gesprek aan te gaan met de trainingsacteur.

Vertrouwen
Je durft er op te vertrouwen dat cliënten in staat zijn om hun eigen oplossingen te vinden en je weet dat het vaak nodig is om eerst te vertragen voordat de cliënt weer verder kan; ‘go slow go fast!’.

Het is fijn als je al eerder training hebt gevolgd over oplossingsgericht werken (bijvoorbeeld onze training Oplossingsgericht werken vanuit de juiste mindset) of je hebt er al veel over gelezen waardoor je de basiskennis en -vaardigheden beheerst. We kunnen je eventueel een aantal boeken adviseren.

Graag tot ziens bij de training!

Aanmelden voor deze opleiding

Verder