fbpx

Oplossingsgericht werken vanuit de juiste mindset

Basistraining Oplossingsgericht werken

Oplossingsgericht werken hoe zit het nou ook alweer? Oplossingsgericht werken betekent aansluiten bij dat wat volgens de cliënt zelf nodig is. Als professional sluit je aan bij het tempo van de client, stel je vragen en begeleid je het proces op een methodische manier. Zijzelf bedenken welke oplossingen in hun specifieke situatie werken. Je werkt vanuit het uitgangspunt dat de client zelf expert is over zijn leven.

Hoe past deze werkwijze binnen jouw eigen werksetting? Hoe bouw je aan een werkrelatie met de cliënt die gericht is op empowerment van de cliënt? Waarbij zijzelf aan zet zijn en de gewenste situatie en de manier waarop hier aan gewerkt gaat worden bepalen? Ook wanneer het lijkt alsof de cliënt geen veranderwens heeft, deze slecht onder woorden kan brengen of kan bedenken welke stappen nodig zijn, blijf jij als professional aansluiten.  

Na deze tweedaagse cursus:

date_rangein overleg worden data vastgesteld
placeOnline of op locatie
euro

Op aanvraag wordt een offerte opgesteld

control_pointRegisterplein 21.50 punten, SKJ 20.25 punten
person_pinSummer Koster en Margreet Timmer
group_addJeugd- en gezinsprofessionals, maatschappelijk werkers, WMO consulenten en medewerkers participatie en inkomen.

Wat levert de training op?

Twee trainingsdagen waarin je kennis aangereikt krijgt, waarin je kunt oefenen met collega’s of andere professionals, waarin je uitgedaagd wordt om je eigen grondhouding te onderzoeken. Onderdeel van de training is ook een middag experimenteren met een trainingsacteur. Zij zet gedrag neer waarmee jij kunt oefenen.

Na deze dagen ben je weer beter in staat om op een methodische manier een werkrelatie op te bouwen met de cliënt waarbij je spreekt over realistische verwachtingen en komt tot concrete stappen die haalbaar zijn binnen de context van de cliënt zelf. Je hebt een heel scala aan vraagtechnieken die je op de juiste manier en op het juiste moment in kunt zetten. En je hebt tools en een eenvoudig stappenplan die je helpen om gesprekken methodisch op te pakken.

Inhoud van de cursus

Dag 1

  • Introductie oplossingsgericht werken.
  • Cirkeltechniek.
  • Expert gericht versus oplossingsgericht werken.
  • Uitgangspunten oplossingsgericht werken.
  • Uitspraken Oplossingsgericht werken; waar sta jij voor?
  • 21 Oplossingsgerichte vraagtechnieken.
  • Welke technieken zijn er en hoe maak je een keuze?
  • Oefenopdrachten voor tussen liggende periode.

Dag 2

  • Oplossingsgerichte flowchart; oefenen van gesprekken in de verschillende stadia.
  • De trein van boos naar middel.
  • Experimenten lab; gespreksvaardigheden oefenen met een trainingsacteur.
  • Evaluatie en afronding.

Oplossingsgericht werken vanuit de juiste mindset

Basistraining

Zonder hoop geen vooruitgang! Om cliënten weer in staat te stellen om hun gewenste situatie te bereiken is een verlangen en een gevoel van hoop nodig. De client moet zich een voorstelling kunnen maken van de situatie waar zij naar streven. Zij moeten het als het ware voor zich zien hoe het gaat wanneer doelen bereikt zijn. Bijvoorbeeld aan welke kleine veranderingen zij merken dat het goed gaat. Om hoop te geven dat verandering mogelijk is breng je situaties in kaart waarin zij al successen behaald hebben. Deze informatie gebruik je weer in het heden om nieuwe stappen te zetten.

Uitgangspunten Oplossingsgericht werken:

  • Als iets werkt, doe er dan meer van. Als iets niet werkt, doe dan iets anders.
  • Verandering vindt voortdurend plaats en is onvermijdelijk.
  • De oplossing hoeft geen verband te hebben met het probleem.
  • Kleine stapjes kunnen groot verschil maken. Focus op kleine haalbare stappen.
  • Zoek naar uitzonderingen: wanneer treedt het probleem niet of in mindere mate op.
  • Mensen zijn competent. Iedereen beschikt over bronnen en kwaliteiten om zijn problemen op te lossen. De cliënt is de expert.
  • Focus op de toekomst, op de gewenste situatie.

Deze uitgangspunten komen duidelijk naar voren in de manier waarop je in gesprek gaat met de cliënt. Je hebt een vragende houding vanuit niet-weten, bent oprecht nieuwsgierig en sluit aan bij het tempo van de cliënt.

Vraagtechnieken

We kennen allemaal de bekende schaalvragen en wondervraag maar binnen oplossingsgericht werken hebben we nog zoveel meer. Wat denk je bijvoorbeeld van de circulaire vragen (perspectiefwisseling), de plus achter de min of herformuleren en de copingvraag?! Allemaal mooie technieken die je tijdens de training leert kennen en die je gelijk uit kunt proberen.

Twee trainingsdagen waarin je kennis aangereikt krijgt, waarin je kunt oefenen met collega’s of andere professionals, waarin je uitgedaagd wordt om je eigen grondhouding te onderzoeken. Onderdeel van de training is ook een middag experimenteren met een trainingsacteur. Zij zet gedrag neer waarmee jij kunt oefenen.

Na deze dagen ben je weer beter in staat om op een methodische manier een werkrelatie op te bouwen met de cliënt waarbij je spreekt over realistische verwachtingen en komt tot concrete stappen die haalbaar zijn binnen de context van de cliënt zelf. Je hebt een heel scala aan vraagtechnieken die je op de juiste manier en op het juiste moment in kunt zetten. En je hebt tools en stappenplannen die je helpen om gesprekken methodisch op te pakken.

Aanmelden voor deze opleiding

Verder