fbpx

In gesprek met mensen met psychiatrische ziektebeelden

Wil je graag meer weten over psychiatrische ziektebeelden? En welke eisen deze ziektebeelden stellen aan de communicatie? Als je benieuwd bent hoe je in gesprek kunt gaan vanuit de principes van samenwerken dan hebben we vanaf nu een hele boeiende cursus in ons aanbod opgenomen! Na de training:

date_range18 mei 2021 van 9.30 tot 16.30 uur
placeUtrecht (locatie volgt)
euro€ 325
control_pointSKJ 10 punten
person_pinDrs. Nick Bisschops en trainingsacteur Evie Daniels
group_addJeugd- en gezinsprofessionals, bijvoorbeeld, jeugdbeschermers, onderzoekers Veilig Thuis en Raad voor de kinderbescherming

Wat levert de training op?

In deze cursus wordt aandacht besteed aan de meest voorkomende/ gestelde psychiatrische ziektebeelden. Wat betekenen ze? Hoe komt de diagnose tot stand? Tevens is er aandacht voor hoe de verschillende ziektebeelden te verstaan, omdat dat kan helpen om in de communicatie de meest “helpende positie” in te nemen.

De cursus bestaat uit een theoretisch stuk, maar is vooral gericht op de praktische toepassing binnen de dagelijkse realiteit van de jeugd- en gezinsprofessionals. Hierin wordt de dialoog gezocht en is er ruimte voor veel oefenen o.a. tijdens de middag met de trainingsacteur.

Inhoud van de cursus

  • Zicht hebben op de opzet en de betekenis van een diagnose.
  • Zicht hebben op hoe een DSM V gebruikt wordt.
  • Inhoudelijk kennis hebben van de meest voorkomende ziektebeelden die je in het dagelijks werk.
  • Vertaling van de ziektebeelden naar benaderingswijze en implicaties voor de communicatie met mensen die deze ziektebeelden vertonen. Hierbij vooral gebruik makend van de oplossingsgerichte benaderingswijze.
  • Aanleren van praktische vaardigheden.

In gesprek met mensen met psychiatrische ziektebeelden

Binnen het werk van de jeugd- en gezinsprofessional kom je met regelmaat in aanraking met ouders die een psychiatrische stoornis hebben. Zo’n stoornis kan veel effect hebben op hoe deze mensen om gaan met hun omgeving en ook hun kinderen.
Het is daarom van belang om enig zicht te hebben op die ziektebeelden. Bijvoorbeeld hoe de diagnose van zo’n ziektebeeld tot stand komt. Maar ook hoe zo’n ziektebeeld te begrijpen valt.

Om veiligheid voor kinderen te creëren is het ook van belang om ondanks de psychiatrische ziekte van de ouder de samenwerking te zoeken. Dat stelt vaak eisen aan de communicatie tussen ouder en professional. Waar moet je rekening mee houden? En hoe lukt het om de communicatie open te houden?

In deze cursus wordt aandacht besteed aan de meest voorkomende/ gestelde psychiatrische ziektebeelden. Wat betekenen ze? Hoe komt de diagnose tot stand? Tevens is er aandacht voor hoe de verschillende ziektebeelden te verstaan, omdat dat kan helpen om in de communicatie de meest “helpende positie” in te nemen.

De cursus bestaat uit een theoretisch stuk, maar is vooral gericht op de praktische toepassing binnen de dagelijkse realiteit van de jeugd- en gezinsprofessionals Hierin wordt de dialoog gezocht en is er ruimte voor veel oefenen o.a. tijdens de middag met de trainingsacteur.

Wat                    In gesprek met mensen met psychiatrische ziektebeelden Voor wie         Jeugd- en gezinsprofessionals, bijvoorbeeld, jeugdbeschermers, onderzoekers Veilig Thuis en Raad voor de kinderbescherming Waar                Momenteel wordt deze training alleen als incompany training aangeboden Accreditatie  SKJ 10 punten Trainer            Drs. Nick Bisschops en trainingsacteur Evie Daniels Binnen het werk van de jeugd- en gezinsprofessional kom je met regelmaat in aanraking met ouders die een psychiatrische stoornis hebben. Zo’n stoornis kan veel effect hebben op hoe deze mensen om gaan met hun omgeving en ook hun kinderen. Het is daarom van belang om enig zicht te hebben op die ziektebeelden. Bijvoorbeeld hoe de diagnose van zo’n ziektebeeld tot stand komt. Maar ook hoe zo’n ziektebeeld te begrijpen valt. Om veiligheid voor kinderen te creëren is het ook van belang om ondanks de psychiatrische ziekte van de ouder de samenwerking te zoeken. Dat stelt vaak eisen aan de communicatie tussen ouder en professional. Waar moet je rekening mee houden? En hoe lukt het om de communicatie open te houden? In deze cursus wordt aandacht besteed aan de meest voorkomende/ gestelde psychiatrische ziektebeelden. Wat betekenen ze? Hoe komt de diagnose tot stand? Tevens is er aandacht voor hoe de verschillende ziektebeelden te verstaan, omdat dat kan helpen om in de communicatie de meest “helpende positie” in te nemen. De cursus bestaat uit een theoretisch stuk, maar is vooral gericht op de praktische toepassing binnen de dagelijkse realiteit van de jeugd- en gezinsprofessionals Hierin wordt de dialoog gezocht en is er ruimte voor veel oefenen o.a. tijdens de middag met de trainingsacteur.
Inhoud van de cursusdag
  • Zicht hebben op de opzet en de betekenis van een diagnose.
  • Zicht hebben op hoe een DSM V gebruikt wordt.
  • Inhoudelijk kennis hebben van de meest voorkomende ziektebeelden die je in het dagelijks werk.
  • Vertaling van de ziektebeelden naar benaderingswijze en implicaties voor de communicatie met mensen die deze ziektebeelden vertonen. Hierbij vooral gebruik makend van de oplossingsgerichte benaderingswijze.
  • Aanleren van praktische vaardigheden.
 

Aanmelden voor deze opleiding

In gesprek met mensen met psychiatrische ziektebeelden

Verder