fbpx

Traumasensitief werken

Herken jij de effecten van trauma?

Vind jij het ook moeilijk om de effecten van trauma in de praktijk te herkennen? En weet je niet altijd hoe je een gesprek met een cliënt die nare stressvolle gebeurtenissen heeft meegemaakt of daar misschien nog middenin zit voert? Of wat er nodig is voor herstel? Tijdens deze trainingsdag leren we je wat jij als professional nodig hebt om die gesprekken aan te gaan!

date_range

27 november 2020 van 9.30 tot 16.30 uur
11 maart 2021 van 9.30 tot 16.30 uur
14 juni 2021 van 9.30 tot 16.30 uur
We kunnen de training ook bij jou op locatie verzorgen

place

BCN Lübeckplein 21 Zwolle (november)
Zwolle (11 maart)
Utrecht (14 juni)

euro€ 275
bij een incompany training zijn de kosten per deelnemer lager
control_pointGeaccrediteerd door het SKJ met 10.50 punten
person_pinNanda de Bruin en Anne-Marie Joosten
group_addJeugdprofessionals, medewerkers wijkteams, CJG, Veikig Thuis, Jeugdbescherming e.a.

Wat levert de training op?

Door je kennis uit te breiden over het ontstaan en de effecten van trauma zul je in staat zijn om eerder de signalen op te pikken. Daarnaast breid je je vaardigheden uit zodat ook jij het gesprek over nare of traumatische ervaringen aan gaat met cliënten. 

Inhoud van de cursus

  • Wat is trauma en welke verschillende soorten trauma zijn er?
  • De effecten van trauma begrijpen
  • Window of tolerance en de drie breinen
  • Invloed hechting
  • De onzichtbare koffer en de cognitieve driehoek
  • De basis van traumasensitief gesprekken voeren
  • Vergroten van veerkracht
  • Bieden van steun en veiligheid
  • Samen zorgen dat het werkt

Traumsensitief werken

Herken jij de effecten van trauma?

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de impact van trauma op volwassenen en kinderen. Veel cliënten die met hulpverleners te maken krijgen zijn getraumatiseerd door bijvoorbeeld mishandeling, verwaarlozing, getuige zijn van geweld, plotseling verlies of vluchten uit het eigen land. Trauma wordt echter regelmatig nog niet als zodanig herkend, waardoor veel kinderen en volwassenen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Wat is trauma?

Want wat is trauma eigenlijk en wat zijn de effecten van (vroegkinderlijke) traumatisering? Hoe herken je het in de praktijk? Wat is de invloed op de ontwikkeling van het brein? En hoe beïnvloedt traumatisering de gesprekken tussen cliënten en hulpverleners? Om trauma te leren herkennen is het van belang meer over de werking van trauma te weten.

Gedrag van kinderen wordt regelmatig gelabeld als bijvoorbeeld ‘druk’ en ‘opstandig’ gedrag, trauma blijkt vaak de achterliggende oorzaak te zijn. Of we herkennen tijdens gesprekken met ouders het trauma niet en ervaren ouders daardoor als agressief en opstandig, niet open voor hulpverlening.

Gesprekken met kinderen

Ook wanneer het trauma wel bekend is bij professionals kan het zo zijn dat gesprekken met kinderen niet gevoerd worden. Je wilt een kind dat al zoveel heeft meegemaakt immers niet onnodig belasten. Je wilt het niet opnieuw in onveiligheid brengen. De angst om fouten te maken is vaak groot, waardoor gesprekken soms uit de weg gegaan worden.

Maar voor iedereen is het belangrijk gezien en gehoord te worden, juist ook wanneer trauma een rol speelt. Erkennen van het trauma is van groot belang bij het vormgeven van verdere hulpverlening en voorkomt symptoombestrijding. Cliënten betrekken bij dat proces van hulpverlening is essentieel.

 

Podcast

Wil je meer weten of deze opleiding, luister dan hier naar de podcast over Trauma met Nanda de Bruin.

Aanmelden voor deze opleiding

Verder