Woord en beeldverhaal
Words and Pictures; veiligheidsplan in woord en beeld
Heb je in je werk ook te maken met veiligheidsplannen of werk je met kinderen die uit huis geplaatst zijn? Dan weet je dat kinderen vaak geen idee hebben waarom zij niet meer thuis kunnen wonen, waarom er een veiligheidsplan is of welke afspraken daar dan allemaal in staan. Hierdoor voelen zij zich onzeker en twijfelen ze aan zichzelf. Wat heb ik fout gedaan? Ben ik niet lief geweest? Was ik dan zo vervelend? Je kunt dit rot gevoel wegnemen en hen hierin helpen door samen met ouders een woord en beeldverhaal te maken!
- Leer hoe je samen met ouders, ingrijpende gebeurtenissen kunt uitleggen aan kinderen.
- Creëer openheid en geef kinderen duidelijkheid over wat er is gebeurd in hun leven.
- Pas de technieken toe op een eigen casus.
date_range | 4 december 2020 nog 2 plekken |
place | BCN Lübeckplein 21, 8017 JZ Zwolle In april in Utrecht |
euro | € 245 |
control_point | SKJ 11.50 punten, register vaktherapeuten 9 punten |
person_pin | Margreet Timmer |
group_add | Gezinsvoogden, ambulant medewerkers, pedagogisch medewerkers, therapeuten, e.a. |
Wat levert de training op?
Na afloop van de training weet je hoe je een woord en beeldverhaal kunt maken en ben je geïnspireerd door de vele voorbeelden. Tijdens de training werk je aan een eigen casus die je na afloop af kunt maken. Op die manier sluit de cursus goed aan bij jouw specifieke praktijksituatie.
Deze cursusdag sluit goed aan bij de overige trainingen over veiligheidsplanning
Inhoud van de cursus
- Words en Pictures, ontstaan en doel
- Belangrijke thema’s; ontschuldigen, ouders nemen verantwoordelijkheid
- Wat moeten kinderen ook weten
- Veiligheidsafspraken uitleggen
- Voorkomen van (her)traumatisering
- Voorbeelden en ervaringen van de docent
- Oefenen met het maken van een woord en beeldverhaal,
- Immidiate story (het onmiddelijke verhaal); ingrijpende gebeurtenissen, zoals een huisverbod of een uithuisplaatsing, direct uitleggen aan kinderen.
Woord en beeldverhaal
Words and Pictures; veiligheidsplan in woord en beeld
Ingrijpende gebeurtenissen
Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen, zoals heftige ruzies tussen ouders, geweldssituaties, verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik, eigen uithuisplaatsing of die van een broer(tje) en/of zus(je) zijn in het leven van jonge kinderen is het belangrijk om dit zo duidelijk en concreet mogelijk aan kinderen uit te leggen. Kinderen zijn geneigd om zichzelf de schuld te geven wanneer er nare dingen in hun leven gebeuren.
Openheid creëren
Middels een woord en beeldverhaal (Words and Pictures, Susie Essex e.a.) kun je samen met ouders komen tot een gezamenlijk verhaal voor hun kinderen. Dit verhaal kan verschillende doelen hebben. Zo kan het zich richten op; het uitleggen van de zorgen op niveau en in taal dat past bij het specifieke kind, één lijn en openheid creëren over afspraken uit het veiligheidsplan.
Afbeelding gemaakt door Mona Vrielink
Niet eenvoudig
Het is niet eenvoudig voor ouders en/of verzorgers, zelfs niet voor hulpverleners om aan kinderen uit te leggen wat er gebeurd is in het leven van het kind. Velen zijn al snel bang om het kind te veel te belasten. Ook ontbreekt het hen aan duidelijke en ook eenvoudige woorden om de gebeurtenissen uit te leggen. Wanneer blijkt dat het kind nooit uitgelegd heeft gekregen wat maakt dat hij niet meer thuis woont zal dat zelden vanuit onwil zijn geweest. Onmacht kan hieraan ten grond slag hebben gelegen. Ook ontstaat de indruk dat het kind het niet wil weten omdat hij/zij immers vaak helemaal geen vragen stelt.
Na deze training kun jij hier wel mee aan de slag!
Words and Pictures; veiligheidsplan in woord en beeld. Ingrijpende gebeurtenissen uitleggen aan kinderen.
Heb je in je werk ook te maken met veiligheidsplannen of werk je met kinderen die uit huis geplaatst zijn? Dan weet je dat kinderen vaak geen idee hebben waarom zij niet meer thuis kunnen wonen, waarom dat veiligheidsplan er is of welke afspraken daar dan allemaal in staan. Hierdoor voelen zij zich onzeker en twijfelen ze aan zichzelf. Wat heb ik fout gedaan? Ben ik niet lief geweest? Was ik dan zo vervelend? Je kunt dit rot gevoel wegnemen en hen hierin helpen door samen met ouders een woord en beeldverhaal te maken!Ingrijpende gebeurtenissen
Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen, zoals heftige ruzies tussen ouders, geweldssituaties, verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik, eigen uithuisplaatsing of die van een broer(tje) en/of zus(je) zijn in het leven van jonge kinderen is het belangrijk om dit zo duidelijk en concreet mogelijk aan kinderen uit te leggen. Kinderen zijn geneigd om zichzelf de schuld te geven wanneer er nare dingen in hun leven gebeuren.Openheid creëren
Middels een woord en beeldverhaal (Words and Pictures, Susie Essex e.a.) kun je samen met ouders komen tot een gezamenlijk verhaal voor hun kinderen. Dit verhaal kan verschillende doelen hebben. Zo kan het zich richten op; het uitleggen van de zorgen op niveau en in taal dat past bij het specifieke kind, één lijn en openheid creëren over afspraken uit het veiligheidsplan.
Afbeelding gemaakt door Mona Vrielink
Niet eenvoudig
Het is niet eenvoudig voor ouders en/of verzorgers, zelfs niet voor hulpverleners om aan kinderen uit te leggen wat er gebeurd is in het leven van het kind. Velen zijn al snel bang om het kind te veel te belasten. Ook ontbreekt het hen aan duidelijke en ook eenvoudige woorden om de gebeurtenissen uit te leggen. Wanneer blijkt dat het kind nooit uitgelegd heeft gekregen wat maakt dat hij niet meer thuis woont zal dat zelden vanuit onwil zijn geweest. Onmacht kan hieraan ten grond slag hebben gelegen. Ook ontstaat de indruk dat het kind het niet wil weten omdat hij/zij immers vaak helemaal geen vragen stelt.Wat levert de training op
Na afloop van de training weet je hoe je een woord en beeldverhaal kunt maken en ben je geïnspireerd door de vele voorbeelden. Tijdens de training werk je aan een eigen casus die je na afloop af kunt maken. Op die manier sluit de cursus goed aan bij jouw specifieke praktijksituatie. Deze cursusdag sluit goed aan bij de overige trainingen over veiligheidsplanning.Inhoud van de eendaagse training Words and Pictures:
- Words en Pictures, ontstaan en doel
- Belangrijke thema’s; ontschuldigen, ouders nemen verantwoordelijkheid
- Wat moeten kinderen ook weten
- Veiligheidsafspraken uitleggen
- Voorkomen van (her)traumatisering
- Voorbeelden en ervaringen van de docent
- Oefenen met het maken van een woord en beeldverhaal,
- Immidiate story (het onmiddelijke verhaal); ingrijpende gebeurtenissen, zoals een huisverbod of een uithuisplaatsing, direct uitleggen aan kinderen