De-escalatie training

Inzicht in het ontstaan van boosheid/agressie, met een traumasensitieve blik.
De-escalatie training

Tot nu toe wordt binnen de Jeugdzorg op veel plekken ‘agressie trainingen’ gegeven  die gericht zijn op het begrenzen van gedrag en bewaken van eigen grenzen (van buiten naar binnen). Er is een behoefte om meer aandacht te hebben voor een stress-sensitieve aanpak, met focus op het ontstaan van agressie en het reduceren van het stressniveau (van binnen naar buiten).

Veel medewerkers of organisaties zijn inmiddels getraind in traumasensitief werken. Deze training sluit aan op die manier van werken.

Doelen De-escalatie training:

  • het voorkomen van agressie
  • triggers voor agressie leren herkennen
  • communicatievaardigheden versterken bij oplopende boosheid en verbale agressie
  • technieken aanleren voor ingrijpen bij fysieke agressie
  • helder grenzen kunnen stellen

In deze training ontwikkel je inzicht in het ontstaan van boosheid/agressie, met een traumasensitieve blik.

Je ontdekt wat oplopende boosheid bij jezelf oproept en hoe dat je handelen beïnvloedt. Je krijgt zicht op onderliggende behoeftes bij boosheid; welke emotie ligt eronder en welke behoefte is er? Welke soorten agressie zijn er en hoe herken je die? Wat kan ik praktisch doen, zowel in taal, fysieke houding, als interactie. Wanneer en hoe moet agressief gedrag expliciet begrensd worden.

De training wordt gegeven door Evie Daniels, Howard van Dodemont en Lucas Defares

In deze De-escalatie training:

Deel deze pagina

Praktische informatie

Prijs op aanvraag
SKJ 24.80 punten voor hbo professionals
Medewerkers Jeugdzorg

Beschikbaarheid

Er zijn op het moment geen trainingen beschikbaar. Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen omtrent deze training

Hou mij op de hoogte

Voornaam *
Achternaam *
Email *
Telefoonnummer *

Overige informatie

Programma De-escalatie training

Dag 1 (hele dag)

  • Start en kennismaken; afspraken maken over veiligheid
  • Demonstraties van gesprekken, waarbij de deelnemers in de beleving worden gezet en kunnen reageren
  • Ervaringen delen
  • Nut en positieve kanten van boosheid
  • Welke behoefte ligt er onder de emotie?
  • ABCD model, verschillende vormen van agressie. Theoretische uitleg en oefenen.
  • Eigen agressie verkennen en zelf ervaren wat werkt

Dag 2 (halve dag):

  • Omgaan met fysieke agressie
  • Technieken aanleren om op een veilige manier fysiek in te grijpen en jezelf in veiligheid te brengen
  • Boksen als metafoor voor het leren omgaan met uitdagende situaties. Leren om situaties te beoordelen en op constructieve manier te benaderen.
  • 5 basisprincipes: Balans – Overzicht – Kracht – Spelen –Zelfvertrouwen

Dag 3 (halve dag):

  • Hoe evalueer je een incident met collega’s? Hoe reflecteer je daar op?
  • Hoe kom/ ga ik weer in contact na een incident? Welk ‘contract’ sluit ik met de cliënt?

Dag 4 (halve dag)

  • Terugkom bijeenkomst na een langere periode waarin deelnemers hebben kunnen oefenen in de praktijk. Eigen casuïstiek wordt ingebracht en dat wordt als oefenmateriaal gebruikt.

De-escalatie training

Tot nu toe wordt binnen de Jeugdzorg op veel plekken ‘agressie trainingen’ gegeven  die gericht zijn op het begrenzen van gedrag en bewaken van eigen grenzen (van buiten naar binnen). Er is een behoefte om meer aandacht te hebben voor een stress-sensitieve aanpak, met focus op het ontstaan van agressie en het reduceren van het stressniveau (van binnen naar buiten).

Veel medewerkers of organisaties zijn inmiddels getraind in traumasensitief werken. Het is de bedoeling dat deze training aansluit op die manier van werken.

Doelen De-escalatie training:

  • het voorkomen van agressie
  • triggers voor agressie leren herkennen
  • communicatievaardigheden versterken bij oplopende boosheid en verbale agressie
  • technieken aanleren voor ingrijpen bij fysieke agressie
  • helder grenzen kunnen stellen

De deelnemers ontwikkelen inzicht in het ontstaan van boosheid/agressie, met een traumasensitieve blik. Ze ontdekken wat oplopende boosheid bij hen zelf oproept en hoe dat hun handelen beïnvloedt. Ze krijgen zicht op onderliggende behoeftes bij boosheid; welke emotie ligt eronder en welke behoefte is er? Welke soorten agressie zijn er en hoe herken je die? Wat kan ik praktisch doen, zowel in taal, fysieke houding, als interactie. Wanneer en hoe moet agressief gedrag expliciet begrensd worden.

De training wordt gegeven door Evie Daniels, Howard van Dodemont en Lucas Defares

Reacties van trainees

Rosaline Schuit

Howard was open over zijn eigen ervaring. In de eerste training stelde hij zich kwetsbaar op waardoor er gelijk een veilige omgeving gecreëerd werd om stil te staan bij onze eigen triggers en die eventueel delen. Hierdoor konden we goed aan de slag om na te gaan hoe we traumasensitief met onszelf konden omgaan en niet alleen met de cliënten. Door de trainingen heen wist hij goed de pijnpunten uit te lichten bij verschillende casussen en dit ook uit te spelen. Hierdoor konden we goed inzien, ervaren en experimenteren in een veilige omgeving met de casus en wat er met de jongere op dat moment gebeurt. De stukken die hij met zijn mede trainer uitspeelde waren geloofwaardig en soms kreeg ik er zelfs kippenvel van omdat het heel serieus en indrukwekkend over kwam. Dit zorgde ervoor dat de geleerde kennis direct toegepast kon worden en we actief bezig waren met de stof. Er werd gezorgd voor een goede balans van serieus aan het werk zijn met de stof en ontspannen zijn zodat de veiligheid geborgd werd.

Rosaline Schuit

Evie heeft veel kennis van de theorie. Zij weet de vragen die wij vanuit de praktijk hebben snel op te pakken en uit te spelen met haar mede trainer, hierdoor wordt duidelijk wat er bij beide partijen gebeurt en kunnen wij er met een helicopterview naar kijken om zo in de praktijk verder te komen. Ze geeft de groep de ruimte en sluit aan bij de behoefte van de groep. Ze pakt de energie van de groep goed op en weet op de juiste momenten een pauze in te lassen of energie in de groep te gooien. Ik vind de oprechtheid en openheid van de trainster erg fijn en dit zorgt ervoor dat er een veilige omgeving gecreëerd wordt. Ook geeft zij voorbeelden uit haar eigen ervaringen wat er voor zorgt dat wij een helder voorbeeld hebben.
Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Mail: margreet@timmconsultancy.nl

Overige trainingen binnen het thema Methodisch en procesmatig werken

Methodisch en procesmatig werken
9.30 tot 16.30 uur
Methodisch en procesmatig werken
Training van 5 dagdelen
Methodisch en procesmatig werken
2-daagse training
Methodisch en procesmatig werken
9 - 12 maanden
Methodisch en procesmatig werken
Tweedaagse training