Oplossingsgericht werken in het sociaal domein

Verdiepingstraining Oplossingsgericht werken
Oplossingsgericht werken in het sociaal domein

Vanuit de oplossingsgerichte houding gaan we er van uit dat cliënten zelf in staat zijn om hun eigen oplossingen te bedenken. En dat het de taak van jou als  professional is om de cliënt door het stellen van vragen te helpen om zelf voor hun specifieke situatie oplossingen te bedenken. 

Maar wat nu als de cliënt geen probleem ervaart, geen hulpvraag heeft, en er toch zorgen zijn over het gezin? Hoe blijf je vanuit een oprecht nieuwsgierige houding werken en aansluiten bij de cliënt als het niet lukt om in contact te komen? Hoe maak je samen de beweging van praten over problemen naar praten over de gewenste situatie en wat ervoor nodig is om daar te komen? 

Na deze tweedaagse training oplossingsgericht werken in het sociaal domein; 

Deel deze pagina
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Praktische informatie

€575,- p.p
Utrecht
Registerplein 23 punten, SKJ 20.25 punten
Jeugd- en gezinsprofessionals, maatschappelijk werkers, WMO consulenten en medewerkers participatie en inkomen

Beschikbaarheid

31 oktober 2022 en 7 november 202209:30 tot 16:30 uur12 plekken
15 mei 2023 en 22 mei 202309:30 tot 16:30 uur12 plekken

Overige informatie

Dag 1 

  • Fixed mindset versus Growth mindset. 
  • Verandervraag 
  • Werken met interne- en externe hulpbronnen. 
  • Van klacht naar wens; het kantelmodel 
  • EARS vragen
  • Oplossingsgericht werken tijdens de intake; de trein van boos naar middel. 
  • Omdenken

Dag 2 

  • Oplossingsgericht werken binnen verschillende kaders/situaties ; coachen, sturen, trainen en instrueren. 
  • Omgaan met weerstanden. 
  • De kracht van goed luisteren; de plus achter de min en herformuleren 
  • Experimenten lab; Gespreksvaardigheden oefenen met een trainingsacteur. 

Oplossingsgericht werken in het sociaal domein

Leading from behind
Een oprechte samenwerkingsrelatie aangaan met de cliënt, waarin de cliënt zelf de regie houdt, zelf bepaalt waar hij aan wil werken en wat ervoor nodig is om deze doelen te bereiken, valt en staat met de manier waarop jij naar mensen kijkt. Door de ander te benaderen vanuit de overtuiging dat mensen zich altijd blijven ontwikkelen, vanuit een ‘growth-mindset’, zal je eerder geneigd zijn om vooral vragen te stellen. Hierbij past het principe van ‘leading from behind’. Jouw kennis en kunde komt naar voren wanneer de cliënt daar zelf naar vraagt. 

Vragen stellen 
Door je vooral te ontwikkelen in het stellen van vragen i.p.v. het formuleren van een diagnose of checken van je eigen aannames kom je tot verassende uitkomsten. De creativiteit van de ander wordt weer aangesproken en hierdoor is de ander in staat om zelf tot stappen te komen die nodig zijn. Je maakt hierbij gebruik van allerlei vraagtechnieken. Tijdens de training zullen we kijken naar voorbeelden en we gaan volop oefenen met het stellen van deze verschillende soorten vragen. 

Weerstand?
Maar wat nu als de cliënt geen probleem ervaart, geen hulpvraag heeft, en er toch zorgen zijn over het gezin? Hoe blijf je vanuit een oprecht nieuwsgierige houding werken en aansluiten bij de cliënt als het niet lukt om in contact te komen? We doen dat met de flowchart van oplossingsgericht werken in gedachten. Hiermee sluit je aan bij het tempo van de ander en kun je ook perspectieven van anderen inbrengen wanneer de cliënt gestuurd is. 

Oefenen! 
Tijdens deze tweedaagse training gaan we aan de slag met specifieke situaties waarin oplossingsgericht werken nodig en gewenst is. We kijken wanneer een meer coachen houding mogelijk is en wanneer je toch meer moet sturen of instrueren. Je scherpt je vaardigheden aan en wordt nog beter in het stellen van vragen. En het leuke is dat je gelijk alles kunt uitproberen door het gesprek aan te gaan met de trainingsacteur. 

Het is fijn als je al eerder training hebt gevolgd over oplossingsgericht werken (bijvoorbeeld onze training Oplossingsgericht werken vanuit de juiste mindset) of je hebt er al veel over gelezen waardoor je de basiskennis en -vaardigheden beheerst.

We kunnen je eventueel een aantal boeken adviseren. 

Reacties van trainees

Simone Westra

Simone Westra

Deze training sloot het meest aan voor mijn gevoel bij de dagelijkse praktijk in het wijkteam. Praktisch en pragmatisch. Gezonde balans tussen theorie en praktijk. Ik heb weer handvaten gekregen om gesprekken met bewoners beter te kunnen voeren. Toptraining voor medewerkers Sociale Wijkteams.
Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Mail: margreet@timmconsultancy.nl

Overige trainingen binnen het thema Gespreksvoering

Gespreksvoering
Tweedaagse training
Gespreksvoering
Eendaagse training
Gespreksvoering
Eendaagse training
Gespreksvoering
Tweedaagse training