Oplossingsgericht werken vanuit de juiste mindset

Basistraining Oplossingsgericht werken
Oplossingsgericht werken vanuit de juiste mindset

Oplossingsgericht werken hoe zit het nou ook alweer?

Oplossingsgericht werken betekent aansluiten bij dat wat volgens de cliënt zelf nodig is. Je sluit aan bij het tempo van de client, stelt vragen en begeleid het proces op een methodische manier. Zijzelf bedenken welke oplossingen in hun specifieke situatie werken. Je werkt vanuit het uitgangspunt dat de client zelf expert is over zijn leven. 

Hoe past deze werkwijze binnen jouw eigen werksetting? Hoe bouw je aan een werkrelatie met de cliënt die gericht is op empowerment van de cliënt? Waarbij zijzelf aan zet zijn en de gewenste situatie en de manier waarop hier aan gewerkt gaat worden bepalen? Ook wanneer het lijkt alsof de cliënt geen veranderwens heeft, deze slecht onder woorden kan brengen of kan bedenken welke stappen nodig zijn, blijf jij aansluiten. 

Na deze tweedaagse cursus gegeven door Margreet Timmer, Summer Koster, Evie Daniels en Howard van Dodemont leer je:

Deel deze pagina

Praktische informatie

Prijs op aanvraag
Online of op locatie
 SKJ 21.60 punten
Jeugd- en gezinsprofessionals, maatschappelijk werkers, WMO consulenten en medewerkers participatie en inkomen.

Beschikbaarheid

Er zijn op het moment geen trainingen beschikbaar. Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen omtrent deze training

Hou mij op de hoogte

Voornaam *
Achternaam *
Email *
Telefoonnummer *

Overige informatie

Dag 1 

  • Introductie oplossingsgericht werken. 
  • Cirkeltechniek. 
  • Expert gericht versus oplossingsgericht werken. 
  • Uitgangspunten oplossingsgericht werken. 
  • Uitspraken Oplossingsgericht werken; waar sta jij voor? 
  • 21 Oplossingsgerichte vraagtechnieken. 
  • Welke technieken zijn er en hoe maak je een keuze? 

Dag 2 

  • Oplossingsgerichte flowchart; oefenen van gesprekken in de verschillende stadia.
  • De trein van boos naar middel. 
  • Experimenten lab; gespreksvaardigheden oefenen met een trainingsacteur. 

Oplossingsgericht werken vanuit de juiste mindset

Twee trainingsdagen waarin je kennis aangereikt krijgt, waarin je kunt oefenen met collega’s of andere professionals, waarin je uitgedaagd wordt om je eigen grondhouding te onderzoeken.

Na deze dagen ben je weer beter in staat om op een methodische manier een werkrelatie op te bouwen met de cliënt waarbij je spreekt over realistische verwachtingen en komt tot concrete stappen die haalbaar zijn binnen de context van de cliënt zelf. Je hebt een heel scala aan vraagtechnieken die je op de juiste manier en op het juiste moment in kunt zetten. En je hebt tools en een eenvoudig stappenplan die je helpen om gesprekken methodisch op te pakken. 

Zonder hoop geen vooruitgang!

Om cliënten weer in staat te stellen om hun gewenste situatie te bereiken is een verlangen en een gevoel van hoop nodig. De client moet zich een voorstelling kunnen maken van de situatie waar zij naar streven. Zij moeten het als het ware voor zich zien hoe het gaat wanneer doelen bereikt zijn.  

Bijvoorbeeld aan welke kleine veranderingen zij merken dat het goed gaat. Om hoop te geven dat verandering mogelijk is breng je situaties in kaart waarin zij al successen behaald hebben. Deze informatie gebruik je weer in het heden om nieuwe stappen te zetten. 

Vraagtechnieken 

We kennen allemaal de bekende schaalvraag en de wondervraag, maar binnen oplossingsgericht werken hebben we nog zoveel meer. Wat denk je bijvoorbeeld van de circulaire vragen (perspectiefwisseling), de plus achter de min of herformuleren en de copingvraag?! Allemaal mooie technieken die je tijdens de training leert kennen en die je gelijk uit kunt proberen tijdens de experimenteermiddag met de trainingsacteur. De acteur zet het gedrag neer waarmee jij wilt oefenen. 

Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Mail: margreet@timmconsultancy.nl

Overige trainingen binnen het thema Gespreksvoering

Gespreksvoering
2 dagen, bij voorkeur met terugkom bijeenkomsten
Gespreksvoering
Driedaagse training
Gespreksvoering
Tweedaagse training
Gespreksvoering
Tweedaagse training
Gespreksvoering
Eendaagse training
Gespreksvoering
Eendaagse training

7 oktober 2024 Special event voor aandachtsfunctionarissen

Pop-up special event AF

7 oktober komen aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling, van zeer uiteenlopende organisaties, weer samen tijdens ons special event. 

Een dag om samen te leren van successen en dilemma’s maar ook om te ervaren dat je onderdeel bent van een groep professionals met allemaal dezelfde missie.

We maken er een enerverende dag van met interessante uitwisseling en veel interactie.