Praten met kinderen over kindermishandeling – Stap budget

Gesprekken met kinderen over kindermishandeling
Praten met kinderen over kindermishandeling

Medewerkers van Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en de Gecertificeerde Instellingen en vaak ook de jeugdhulpverleners moeten tijdens hun onderzoeken of begeleiding ook altijd de kinderen zien en spreken. Bij kinderen tot 6 jaar gaat het vaak alleen om observaties. Vanaf 6 jaar gaan de professionals ook gericht in gesprek met kinderen. 

Om het praten met kinderen makkelijker te maken beginnen we eerst met kinderen te informeren met een woord- en beeldverhaal.

Wil jij je vaardigheden verder ontwikkelen en op een betere manier vorm geven aan de gesprekken met kinderen? Meld je dan aan voor deze training die je met het STAP-budget gratis kunt volgen.

  • 3 maart, 20 maart en 3 april 2023

Om in aanmerking te komen voor het STAP-budget kun je je aanmelden door het Houd mij op de hoogte formulier hieronder in te vullen. Wij sturen je dan een aangepast aanmeldformulier per mail. Zodra we die ingevuld van je retour hebben krijg je een  aanmeldbevestiging waarmee je de subsidie aan kunt vragen. (Het formulier op de website wordt nog aangepast)

Via het STAP-budget wordt de gehele training vergoed!

 

In deze driedaagse training leer jij:

Deel deze pagina

Praktische informatie

€995 p.p
Utrecht
SKJ  31.00 punten in het opleidingstraject
Jeugd- en gezinsprofessionals zoals onderzoekers van Veilig Thuis, Jeugdconsulenten bij de gemeente, kindercoaches, therapeuten, pleegzorg medewerkers, pedagogisch medewerkers en (ambulant)hulpverleners.

Beschikbaarheid

Er zijn momenteel geen trainingsdata beschikbaar. Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen omtrent deze training.

Hou mij op de hoogte

Voornaam*
Achternaam*
Email*
Telefoonnummer*

Overige informatie

Dag 1 Words and Pitures

  • Ontstaan en doel van Words en Pictures / woord en beeldverhalen
  • Belangrijke thema’s; ontschuldigen, ouders nemen verantwoordelijkheid
  • Wat moeten kinderen ook weten
  • Veiligheidsafspraken uitleggen
  • Voorkomen van (her)traumatisering
  • Voorbeelden en ervaringen van de docent
  • Oefenen met het maken van een woord en beeldverhaal,
  • Immidiate story (het onmiddelijke verhaal); ingrijpende gebeurtenissen, zoals een huisverbod of een uithuisplaatsing, direct uitleggen aan kinderen.

Wat heb jij te vertellen? De rol van de jeugdprofessional

  • Wat te doen bij een onthulling van een kind? Kennis van de handreiking samenwerken bij strafbare kindermishandeling.
  • Introductie; jezelf introduceren en het onderzoeksthema met het kind bespreken, 
  • Gespreksregels uitleggen en oefenen met de 6 gesprekskaarten
  • Woorden en plaatjes plaatjes gebruiken om iets uit te leggen
  • Steunfiguren in kaart brengen met bijvoorbeeld de sociocards
  • Gespreksvaardigheden

Dag 2 Wat kunnen kinderen ons vertellen?!

  • Effect van trauma op het brein en de werking van het geheugen.
  • Participatie van kinderen.
  • Gespreksvoering middels diverse tools; o.a. Drie Huizen.
  • Ontwikkeling van kinderen en aandachtpunten voor de gespreksvoering.
  • Vraagtechnieken.
  • Gesprekken oefenen; uitproberen nieuwe technieken en vaardigheden.

Praten met kinderen over kindermishandeling

Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen, zoals heftige ruzies tussen ouders, geweldssituaties, verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik, eigen uithuisplaatsing of die van een broer(tje) en/of zus(je) zijn in het leven van jonge kinderen is het belangrijk om hierover met kinderen in gesprek te gaan.

Om kinderen zo duidelijk en concreet mogelijk uit te leggen wat er gebeurd is maak je een woord en beeldverhaal of een immediate story.

Openheid creëren

Middels een woord en beeldverhaal (Words and Pictures, Susie Essex e.a.) kun je samen met ouders komen tot een gezamenlijk verhaal voor hun kinderen. Dit verhaal kan verschillende doelen hebben. Zo kan het zich richten op; het uitleggen van de zorgen op niveau en in taal dat past bij het specifieke kind, één lijn en openheid creëren over afspraken uit het veiligheidsplan.

Niet eenvoudig

Het is niet eenvoudig voor ouders en/of verzorgers, zelfs niet voor hulpverleners om aan kinderen uit te leggen wat er gebeurd is in het leven van het kind. Velen zijn al snel bang om het kind te veel te belasten. Ook ontbreekt het hen aan duidelijke en ook eenvoudige woorden om de gebeurtenissen uit te leggen. Wanneer blijkt dat het kind nooit uitgelegd heeft gekregen wat maakt dat hij niet meer thuis woont zal dat zelden vanuit onwil zijn geweest. Ook ontstaat de indruk dat het kind het niet wil weten omdat hij/zij immers vaak helemaal geen vragen stelt.

Kindgesprekken

Tijdens gesprekken met kinderen lopen professionals tegen diverse dilemma’s aan. Dilemma’s zoals; spreek ik de kinderen altijd alleen of juist in bijzijn van de ouder(s), wat is voor het kind een veilige omgeving om te praten, welke vragen stel je wel en welke juist niet, moet je de kinderen uit één gezin samen spreken of ieder kind apart, hoe voorkom je dat een kind in een loyaliteitsconflict komt, en zo meer. 

Inspraak

Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen die te maken hebben met hulpverlening, vaak het gevoel hebben dat ze een pion zijn in het spel van de volwassenen en dat ze vaak geen inspraak hebben over wat er met hen gaat gebeuren. Je bent je hier misschien niet altijd van bewust of voelt je misschien onmachtig om te praten met het kind, zeker over onderwerpen als kindermishandeling en seksueel misbruik. 

Er zijn diverse gereedschappen en processen om kinderen meer te betrekken bij het in kaart brengen van hun situatie en het maken van plannen over hoe die situatie verbeterd kan worden. Gereedschappen zoals de Drie Huizen, Safety House  en sociocards zijn zeer geschikt om te praten over (on)veiligheid/kindermishandeling. 

Om te zorgen dat jij je meer bekwaam voelt in het gebruik van deze hulpmiddelen worden tijdens de training verschillende voorbeelden getoond, zodat je hier zelf mee aan de slag kunt gaan.

Handreiking Samenwerken bij stafbare kindermishandeling

Reacties van trainees

Denise Schoor

Denise Schoor

‘Evie heeft veel kennis en geeft bruikbare praktijkvoorbeelden. Hele fijne afwisseling: film, rollenspel, ruimte om eigen casussen in te brengen. Het heeft mij bewust gemaakt van mijn eigen houding en woordkeuze (taal) en het effect hiervan op het kind door de o.a. het rollenspel. Ik heb nu kennis over verschillende methodieken die je kunt gebruiken tijdens een gesprek met een kind en weet hoe je rekening houdt met de ontwikkelingsfase van het kind.’
Kim van Balgoijen

Kim van Balgoijen

‘Veel inzicht gekregen in gespreksvoering met kinderen/jongeren, welke tools helpend kunnen zijn en hoe je jezelf als professional kan positioneren. Hele waardevolle concrete voorbeelden welke helpend en toepasbaar zijn voor de praktijk. Compliment voor de manier waarop theorie, praktijk en oefenen met acteur met elkaar zijn verweven!’
Bregje Franken

Bregje Franken

De training heeft me een goede basis gegeven voor gesprekken met kinderen. Ik ga ermee aan de slag.
Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Mail: margreet@timmconsultancy.nl

Overige trainingen binnen het thema Gespreksvoering

Gespreksvoering
Tweedaagse training
Gespreksvoering
Tweedaagse training
Gespreksvoering
Eendaagse training
Gespreksvoering
Eendaagse training