Als begeleider van gezinnen wil je ook praten met kinderen. Weten hoe zij de situaties zien, waar ze last van hebben, wat ze goed vinden gaan en waar ze verandering wensen.
We leren je graag hoe je dat doet op een manier waardoor kinderen zich gehoord en gezien voelen. Hoe zij ruimte voelen om aan te geven hoe het voor hen is. Afhankelijk van je rol en taken heeft ieder gesprek weer een ander doel. Zo is de een meer gericht op feitenonderzoek, de ander
In deze driedaagse training Praten met kinderen gegeven door Margreet Timmer leer jij:
Er zijn op het moment geen trainingen beschikbaar. Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen omtrent deze training
Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen, zoals heftige ruzies tussen ouders, geweldssituaties, verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik, eigen uithuisplaatsing of die van een broer(tje) en/of zus(je) zijn in het leven van jonge kinderen is het belangrijk om hierover met kinderen in gesprek te gaan.
Tijdens gesprekken met kinderen lopen professionals tegen diverse dilemma’s aan. Dilemma’s zoals; spreek ik de kinderen altijd alleen of juist in bijzijn van de ouder(s), wat is voor het kind een veilige omgeving om te praten, welke vragen stel je wel en welke juist niet, moet je de kinderen uit één gezin samen spreken of ieder kind apart, hoe voorkom je dat een kind in een loyaliteitsconflict komt, en zo meer.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen die te maken hebben met hulpverlening, vaak het gevoel hebben dat ze een pion zijn in het spel van de volwassenen en dat ze vaak geen inspraak hebben over wat er met hen gaat gebeuren. Je bent je hier misschien niet altijd van bewust of voelt je misschien onmachtig om te praten met het kind, zeker over onderwerpen als kindermishandeling en seksueel misbruik.
Er zijn diverse gereedschappen en processen om kinderen meer te betrekken bij het in kaart brengen van hun situatie en het maken van plannen over hoe die situatie verbeterd kan worden. Gereedschappen zoals de Drie Huizen, Safety House en sociocards zijn zeer geschikt om te praten over (on)veiligheid/kindermishandeling.
Om te zorgen dat jij je meer bekwaam voelt in het gebruik van deze hulpmiddelen worden tijdens de training verschillende voorbeelden getoond, zodat je hier zelf mee aan de slag kunt gaan.
Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen, zoals heftige ruzies tussen ouders, geweldssituaties, verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik, eigen uithuisplaatsing of die van een broer(tje) en/of zus(je) zijn in het leven van jonge kinderen is het belangrijk om dit zo duidelijk en concreet mogelijk aan kinderen uit te leggen. Kinderen zijn geneigd om zichzelf de schuld te geven wanneer er nare dingen in hun leven gebeuren.
Middels een woord en beeldverhaal (Words and Pictures, Susie Essex e.a.) kun je samen met ouders komen tot een gezamenlijk verhaal voor hun kinderen. Dit verhaal kan verschillende doelen hebben. Zo kan het zich richten op; het uitleggen van de zorgen op niveau en in taal dat past bij het specifieke kind, één lijn en openheid creëren over afspraken uit het veiligheidsplan.
Het is niet eenvoudig voor ouders en/of verzorgers, zelfs niet voor hulpverleners om aan kinderen uit te leggen wat er gebeurd is in het leven van het kind. Velen zijn al snel bang om het kind te veel te belasten. Ook ontbreekt het hen aan duidelijke en ook eenvoudige woorden om de gebeurtenissen uit te leggen. Wanneer blijkt dat het kind nooit uitgelegd heeft gekregen wat maakt dat hij niet meer thuis woont zal dat zelden vanuit onwil zijn geweest. Onmacht kan hieraan ten grond slag hebben gelegen. Ook ontstaat de indruk dat het kind het niet wil weten omdat hij/zij immers vaak helemaal geen vragen stelt.
Na afloop van de training weet je hoe je een woord en beeldverhaal kunt maken en ben je geïnspireerd door de vele voorbeelden. Tijdens de training werk je aan een eigen casus die je na afloop af kunt maken. Op die manier sluit de cursus goed aan bij jouw specifieke praktijksituatie.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.