Jeugd- en gezinsprofessionals – procesmatig en methodisch werken – Stap budget

Procesmatig en methodisch werken
Procesmatig en methodisch werken

Als jeugd- en gezinsprofessional is het enorm belangrijk om procesmatig en methodisch te werken. Door te starten met een goede analyse voorkom je dat je beslissingen neemt die verkeerd uitpakken. Samen met de betrokkenen doordenk je de situatie, onderzoek je de gevreesde en gewenste situatie en beslis je samen over passende hulp.

Met het Stap-budget kun je deze 4-daagse training volgen die jou heel goed helpt met procesmatig en methodisch te werken.

Vier dagen waarin je je onderdompelt in het procesmatig en methodisch werken. De training wordt gegeven op;

  • 3 en 4 april, 9 en 16 mei 2023

Om in aanmerking te komen voor het STAP-budget kun je je aanmelden door het Houd mij op de hoogte formulier hieronder in te vullen. Wij sturen je dan een aangepast aanmeldformulier per mail. Zodra we die ingevuld van je retour hebben krijg je een  aanmeldbevestiging waarmee je de subsidie aan kunt vragen. (Het formulier op de website wordt nog aangepast)

Vanuit het STAP-budget wordt € 1000 vergoed. Voor jou blijft er dan nog een investering van € 120 over.

Na deze 4-daagse training procesmatig en methodisch werken;

Deel deze pagina

Praktische informatie

€1120 p.p
Utrecht
SKJ 40 punten
Jeugd- en gezinsprofessionals

Beschikbaarheid

Er zijn momenteel geen trainingsdata beschikbaar. Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen omtrent deze training.

Hou mij op de hoogte

Voornaam*
Achternaam*
Email*
Telefoonnummer*

Overige informatie

Vierdaagse training procesmatig en methodisch werken

Dag 1: Werken met het Safeguarding Children Assessment and Analysis Framework (SAAF)

  • Wat is goed genoeg opvoederschap?
  • Hoe blijf je in de vragende en onderzoekende houding? Met oplossingsgerichte communicatie!
  • De zeven stappen tijdens het nemen van besluiten
  • Raamwerk voor het in kaart brengen van de situatie (Safeguarding Children Assessment and Analysis Framework (SAAF))


Dag 2: Multidisciplinair samenwerken

  • Multidisciplinaire samenwerking, gebruik maken van verschillende perspectieven en deskundigheid
  • Acties concretiseren; wie doet wat, waar, wanneer en hoe
  • Plan monitoren
  • Samenwerken in de keten; waarborgen doorgaande lijn, informatiedeling en verantwoordelijkheden
  • Verder in de praktijk

Dag 3 In 7 stappen samen beslissen

  • Wat is belangrijk bij samenwerken en samen beslissen
  • Taak en rol van de jeugdprofessional
  • In gesprek met ouders en jeugdigen wanneer ze een indicatie of beschikking nodig hebben
  • 7 stappen in het beslisproces
  • Hulpmiddelen toepassen in het proces van samen beslissen

Dag 2 

  • Vastleggen van de stappen in een ondersteuningsplan
  • Veiligheid van de jeugdige
  • Eigen regie en eigen kracht
  • Rapportage
  • Valkuilen van de professional; reddersdriehoek en winnaarsdriehoek
  • Samenwerking bevorderen ook als er weerstand is

Kwetsbaar gezin, goed genoeg opvoederschap

Het is belangrijk dat je samen met het gezin eerst een goede analyse maakt van de problemen die er spelen. Daarna ga je met elkaar prioriteren waar als eerst aan gewerkt gaat worden. Bijvoorbeeld eerst de schulden aanpakken en daarna opvoedingsondersteuning bieden.

Omdat die analyse belangrijk is werk je met een instrument die alle omstandigheden meeneemt. Hiervoor is het Framework for the assessment of children in need and their families ontwikkelt (Bentovim en Pizzy). Tijdens de training krijg je hier uitleg over en ga je het toepassen op een eigen casus.

Aangenomen dat jij nooit zelf alle kennis hebt is het belangrijk dat je ook anderen betrekt bij de analyse. Zo overleg je met school, met betrokken hulpverleners en andere mensen die door het gezin aangedragen worden. Wellicht organiseer je ook een netwerkberaad. Want al die informatie levert een completer beeld op.

Aangezien we het belangrijk vinden om je tijdens de cursus handvaten te geven voor de praktijk, krijg je uitleg over het gebruik van het raamwerk en gaan we aan de slag met jullie eigen casuïstiek.

Samen beslissen over passende hulp

Ouders worstelen allemaal wel eens met opvoedvragen en hebben vragen of zorgen over de ontwikkeling van hun kind(eren). Met deze vragen kunnen ze terecht bij een jeugdprofessional.

Om zicht te krijgen op dat wat nodig is, ga je in gesprek met de jeugdige en het gezin. Gedurende het proces verhelder je de vraag, breng je de zorgen en krachten in kaart, stel je doelen op en neem je een beslissing of en zo ja welke hulp nodig en passend is. Vervolgens wordt de hulp uitgevoerd en geëvalueerd. Wat vraagt elke stap in dit beslisproces van jou als jeugdprofessional qua houding, kennis en vaardigheden?

In dit gehele proces van samen beslissen is het belangrijk dat er een samenwerking ontstaat en jij de jeugdige en de ouders betrekt bij het gehele proces. Beslissingen hebben impact op hun leven en actieve deelname van ouders en jeugdigen bevordert het effect van de hulpverlening.

Na het volgen van deze training kun je op een gestructureerde manier samen met ouders besluiten welke hulp passend is. Je kunt procesmatig en transparant werken

Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Mail: margreet@timmconsultancy.nl

Overige trainingen binnen het thema Jeugd- en gezinsprofessional

Jeugd- en gezinsprofessional
3-daagse training
Jeugd- en gezinsprofessional
Eendaagse training
Jeugd- en gezinsprofessional
3 dagdelen
Jeugd- en gezinsprofessional
Tweedaagse training
Jeugd- en gezinsprofessional
Tweedaagse training