Bij situaties van hoogconflict bij scheiding heb je als professional regelmatig te maken met zorgmeldingen over de thuissituatie bij één van beide ouders.
‘Het is daar onveilig’, zegt een ouder dan. ‘Vader houdt de kinderen bij me weg….dit is ouderverstoting! ‘ of : Ik wil wel dat de kinderen naar hun vader/moeder gaan, maar ze willen zelf niet meer…’ Je eigen alarmbellen gaan af.
Wat doe je met deze meldingen? Hoe creëer je een veilig kader waarbinnen ouders zich kwetsbaar durven op te stellen over dat wat er soms misgaat in de opvoeding? Hoe kom je van een situatie van “tegen elkaar” naar “samen tegen de problemen”. Dat vraagt kennis, visie en vaardigheden.
Taxeren en interveniëren bij hoogconflict-scheiding
Dag 1: Ouder- en kindfactoren bij complexe scheiding
Dag 2: Gesprekstechnieken
Taxeren en interveniëren bij hoogconflict-scheiding
Bij situaties van hoogconflict bij scheiding heb je als professional regelmatig te maken met zorgmeldingen over de thuissituatie bij één van beide ouders. ‘
Het is daar onveilig’, zegt een ouder dan. ‘Vader houdt de kinderen bij me weg….dit is ouderverstoting! ‘ of : Ik wil wel dat de kinderen naar hun vader/moeder gaan, maar ze willen zelf niet meer…’
Je eigen alarmbellen gaan af. Je ziet hoe knel de kinderen zitten en dat raakt je. Je wilt er iets aan doen en gaat aan de slag. Voor je het weet, ben je als professional ingezogen in de strijd. En met een beetje pech heb je een klacht aan je broek.
Het ingewikkelde van zorgmeldingen bij complexe scheiding is dat ze waar kunnen zijn. Te snel afdoen als “onderdeel van de strijd tussen ouders” is te makkelijk. Tegelijkertijd passen dit soort meldingen in de oplopende strijd tussen ouders. Hiermee omgaan vraagt een stevige visie en houding als professional.
Hoe kun je in dit speelveld je werk doen? Wat doe je met deze meldingen? Hoe creëer je een veilig kader waarbinnen ouders zich kwetsbaar durven op te stellen over dat wat er soms misgaat in de opvoeding? Hoe kom je van een situatie van “tegen elkaar” naar “samen tegen de problemen”. Dat vraagt kennis, visie en vaardigheden.
Tijdens de training krijg je handvatten voor een veiligheidstaxatie en het reageren op signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Maar ook voor omgangsproblemen en/of dreigende contactbreuk. En je ontwikkelt een visie op de positie van kinderen in deze situaties.
Naast theorie is er volop ruimte om met eigen casuïstiek en dilemma’s aan de slag te gaan. Er is sprake van een interactieve training waarin theorie, uitwisseling en oefenen elkaar afwisselen. Niet alleen leer je van de trainer, maar ook van elkaar!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.