Er is veel aandacht voor de impact van ingrijpende gebeurtenissen op volwassenen en kinderen. Veel cliënten die met hulpverleners te maken krijgen zijn getraumatiseerd door bijvoorbeeld mishandeling, verwaarlozing, getuige zijn van geweld, plotseling verlies of vluchten uit het eigen land.
Trauma wordt regelmatig nog niet als zodanig herkend, waardoor veel kinderen en volwassenen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben.
Maar wanneer spreek je dan van een trauma? Wat zijn de signalen waaraan je het kunt herkennen? Wat is trauma eigenlijk en wat zijn de effecten van (vroegkinderlijke) traumatisering? Hoe herken je het in de praktijk? Wat is de invloed op de ontwikkeling van het brein? En hoe beïnvloedt traumatisering de gesprekken tussen cliënten en hulpverleners? Om trauma te leren herkennen is het van belang meer over de werking van trauma te weten.
Er is veel aandacht voor de impact van ingrijpende gebeurtenissen op volwassenen en kinderen. Veel cliënten die met hulpverleners te maken krijgen zijn getraumatiseerd door bijvoorbeeld mishandeling, verwaarlozing, getuige zijn van geweld, plotseling verlies of vluchten uit het eigen land.
Trauma wordt regelmatig nog niet als zodanig herkend, waardoor veel kinderen en volwassenen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben.
Maar wanneer spreek je dan van een trauma? Wat zijn de signalen waaraan je het kunt herkennen? Wat is trauma eigenlijk en wat zijn de effecten van (vroegkinderlijke) traumatisering? Hoe herken je het in de praktijk? Wat is de invloed op de ontwikkeling van het brein? En hoe beïnvloedt traumatisering de gesprekken tussen cliënten en hulpverleners? Om trauma te leren herkennen is het van belang meer over de werking van trauma te weten.
Gedrag van kinderen wordt regelmatig gelabeld als bijvoorbeeld ‘druk’ en ‘opstandig’ gedrag, trauma blijkt vaak de achterliggende oorzaak te zijn. Of we herkennen tijdens gesprekken met ouders het trauma niet en ervaren ouders daardoor als agressief en opstandig, niet open voor hulpverlening.
Ook wanneer het trauma wel bekend is bij professionals kan het zo zijn dat gesprekken met kinderen niet gevoerd worden. Je wilt een kind dat al zoveel heeft meegemaakt immers niet onnodig belasten. Je wilt het niet opnieuw in onveiligheid brengen. De angst om fouten te maken is vaak groot, waardoor gesprekken soms uit de weg gegaan worden.
Maar voor iedereen is het belangrijk gezien en gehoord te worden, juist ook wanneer trauma een rol speelt. Erkennen van het trauma is van groot belang bij het vormgeven van verdere hulpverlening en voorkomt symptoombestrijding. Cliënten betrekken bij dat proces van hulpverlening is essentieel.
Werken met cliënten die kindermishandeling of huiselijk geweld meegemaakt hebben kan eigen ervaringen triggeren. Ook kan het op vele andere manieren impact hebben op jouzelf. Bewustwording van de impact maar ook van de noodzaak om goed te kijken naar zelfzorg en naar het opvangen van collega’s.
Zijn er bijvoorbeeld bepaalde afspraken of maatregelen binnen jouw organisatie die secundaire traumatisering tegen proberen te gaan? Of hoe zorg je voor elkaar, vooral in periodes dat iedereen het erg druk heeft.
Deze tweedaagse training Trauma en veerkracht biedt jou volop inspiratie, kennis en nieuwe vaardigheden.
Deze training verzorgen we samen met Het LOCK
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
7 oktober komen aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling, van zeer uiteenlopende organisaties, weer samen tijdens ons special event.
Een dag om samen te leren van successen en dilemma’s maar ook om te ervaren dat je onderdeel bent van een groep professionals met allemaal dezelfde missie.
We maken er een enerverende dag van met interessante uitwisseling en veel interactie.