Thema

Traumasensitief werken

Herken jij de effecten van trauma?

Vind jij het ook moeilijk om de effecten van trauma in de praktijk te herkennen? En weet je niet altijd hoe je een gesprek met een cliënt die nare stressvolle gebeurtenissen heeft meegemaakt of daar misschien nog middenin zit voert? Of wat er nodig is voor herstel? Tijdens deze trainingsdag leren we je wat jij als professional nodig hebt om die gesprekken aan te gaan!

Deel deze pagina
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Praktische informatie

€325,- p.p
Utrecht
SKJ met 10.50 punten
Jeugdprofessionals, medewerkers wijkteams, CJG, Veikig Thuis, Jeugdbescherming e.a.

Beschikbaarheid

15 februari9:30 tot 16:30 uur0 plekken
16 mei9:30 tot 16:30 uur10 plekken
13 september9:30 tot 16:30 uur12 plekken

Overige informatie

Training Traumasensitief werken

  • Wat is trauma en welke verschillende soorten trauma zijn er?
  • De effecten van trauma begrijpen
  • Window of tolerance en de drie breinen
  • Invloed hechting
  • De onzichtbare koffer en de cognitieve driehoek
  • De basis van traumasensitief gesprekken voeren
  • Vergroten van veerkracht
  • Bieden van steun en veiligheid
  • Samen zorgen dat het werkt

Training Traumasensitief werken

Door je kennis uit te breiden over het ontstaan en de effecten van trauma zul je in staat zijn om eerder de signalen op te pikken. Daarnaast breid je je vaardigheden uit zodat ook jij het gesprek over nare of traumatische ervaringen aan gaat met cliënten.

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de impact van trauma op volwassenen en kinderen. Veel cliënten die met hulpverleners te maken krijgen zijn getraumatiseerd door bijvoorbeeld mishandeling, verwaarlozing, getuige zijn van geweld, plotseling verlies of vluchten uit het eigen land. Trauma wordt echter regelmatig nog niet als zodanig herkend, waardoor veel kinderen en volwassenen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Wat is trauma?

Want wat is trauma eigenlijk en wat zijn de effecten van (vroegkinderlijke) traumatisering? Hoe herken je het in de praktijk? Wat is de invloed op de ontwikkeling van het brein? En hoe beïnvloedt traumatisering de gesprekken tussen cliënten en hulpverleners? Om trauma te leren herkennen is het van belang meer over de werking van trauma te weten.

Gedrag van kinderen wordt regelmatig gelabeld als bijvoorbeeld ‘druk’ en ‘opstandig’ gedrag, trauma blijkt vaak de achterliggende oorzaak te zijn. Of we herkennen tijdens gesprekken met ouders het trauma niet en ervaren ouders daardoor als agressief en opstandig, niet open voor hulpverlening.

Gesprekken met kinderen

Ook wanneer het trauma wel bekend is bij professionals kan het zo zijn dat gesprekken met kinderen niet gevoerd worden. Je wilt een kind dat al zoveel heeft meegemaakt immers niet onnodig belasten. Je wilt het niet opnieuw in onveiligheid brengen. De angst om fouten te maken is vaak groot, waardoor gesprekken soms uit de weg gegaan worden.

Maar voor iedereen is het belangrijk gezien en gehoord te worden, juist ook wanneer trauma een rol speelt. Erkennen van het trauma is van groot belang bij het vormgeven van verdere hulpverlening en voorkomt symptoombestrijding. Cliënten betrekken bij dat proces van hulpverlening is essentieel.

Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Mail: margreet@timmconsultancy.nl

Overige trainingen binnen het thema Trauma

Trauma
Tweedaagse training
Trauma
8 korte modules (2 dagen)
Trauma
Eendaagse training