Thema

Traumasensitief Onderwijs – STAP-budget

Wat jij als leraar moet weten over de effecten van traumatisering
TSO STAP-budget

Achter moeilijk of onbegrepen gedrag van kinderen kan traumatisering schuil gaan. Het gedrag kan dan gezien worden als overlevingsgedrag. Trauma kan een gevolg zijn van mishandeling of misbruik maar ook van andere ingrijpende gebeurtenissen. Maar hoe kun je dat als leerkracht  herkennen? Hoe kun jij ervoor zorgen dat jij door een traumabril kijkt? TSO STAP-budget TS

De training wordt gegeven op;

  • 12 oktober en 9 november 2022
  • 7 en 28 november 2022
  • 1 en 8 februari 2023

Om in aanmerking te komen voor het STAP-budget kun je je aanmelden door het Houd mij op de hoogte formulier hieronder in te vullen. Wij sturen je dan een aangepast aanmeldformulier per mail. Zodra we die ongevuld van je retour hebben krijg je een  aanmeldbevestiging waarmee je de subsidie aan kunt vragen. (Het formulier op de website wordt nog aangepast)

Na deze tweedaagse cursus Traumasensitief onderwijs (TSO STAP-budget):

Deel deze pagina
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Praktische informatie

€595,- p.p
Utrecht
NVO-NIP 14, behandeling 9, diagnostiek 4, literatuurstudie14, overige taken 1
Leerkrachten en onderwijsprofessionals, gedragsdeskundigen

Beschikbaarheid

Er zijn momenteel geen trainingsdata beschikbaar. Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen omtrent deze training.

Hou mij op de hoogte

Voornaam*
Achternaam*
Email*
Telefoonnummer*

Overige informatie

Onderwerpen van dag 1

  • Wat is trauma en wie zijn de leerlingen bij wie we aan trauma denken.
  • Welke soorten trauma onderscheiden we?
  • Wat kun je meteen al doen om deze kinderen te helpen? (ruimte om casuïstiek in te brengen)
  • Theorie over uitingsvormen in gedrag van trauma op verschillende leeftijden.
  • Impact van lesgeven aan getraumatiseerde kinderen op jou als leerkracht.
  • Kennis over de invloed van trauma op de hersenontwikkeling. Hoe gaat dit samen met de hechtingsontwikkeling?

Onderwerpen van dag 2 TSO STAP-budget

  • Welke patronen zien we bij kinderen, in hun denken, voelen en gedrag ? Kijken met de traumabril.
  • Zorgen voor jezelf als leerkracht.
  • De veerkracht van individuele kinderen vergroten. Het maken van een steunplan, met het kind samen.
  • Structurele werkwijzen op school, samenwerken met ouders en met ketenpartners.

Het verzorgen deze training TSO STAP-budget in samenwerking met het LOCK

Deze training over Traumasensitief onderwijs, biedt leerkrachten en andere onderwijsprofessionals volop kennis en handvatten over de impact van trauma op kinderen. Zo kunnen zij getraumatiseerde kinderen helpen zich optimaal te ontwikkelen.

Leerkrachten kunnen hiermee in het leven van getraumatiseerde kinderen een groot verschil maken. Terwijl ze daarnaast zelf minder snel uitgeput raken.

Achter moeilijk of onbegrepen gedrag van kinderen gaat vaak traumatisering schuil. Het gedrag kan dan gezien worden als overlevingsgedrag. Trauma kan een gevolg zijn van mishandeling of misbruik. Ook getuige-zijn van geweld bij bijvoorbeeld conflictvolle scheidingen kan traumatiserend zijn voor kinderen, evenals plotseling verlies of een gevaarlijke vlucht uit eigen land. Op een andere manier kan (vroege) verwaarlozing leiden tot traumatische ervaringen bij kinderen.

In het onderwijs is tegenwoordig meer aandacht voor de effecten van trauma op het vermogen van kinderen om te leren. Als leerkracht kun je actief bijdragen aan het gevoel van veiligheid en de mogelijkheden voor zelfregulatie en sociaal gedrag, zodat ook getraumatiseerde kinderen kunnen blijven leren. Leerkrachten kunnen kinderen helpen hun veerkracht te vergroten en hun ontwikkeling weer op het goede spoor te brengen. Voor sommige “lastige” of juist “teruggetrokken” kinderen kan school zo het verschil maken.

Traumasensitief lesgeven en wat daarbij komt kijken in de groep en in de school is het onderwerp van deze cursus. Je krijgt kennis over oorzaken en effecten van traumatisering en de uitingsvormen bij leerlingen op school. Je bespreekt met andere leerkrachten wat mogelijke structurele werkwijzen in de groep zijn, hoe je samenwerkt met ouders en hoe schoolbeleid hierbij aan kan sluiten.

Wil je meer weten over dit onderwerp luister dan ook eens naar de podcast met Leony Coppens.

TSO STAP-budget

Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Mail: margreet@timmconsultancy.nl

Overige trainingen binnen het thema Trauma

Trauma
Tweedaagse training
Trauma
Tweedaagse training
Trauma
8 korte modules (2 dagen)
Trauma
Eendaagse training