Verslaglegging en dossiervorming; the do’s and don’ts

Een training over dossier aan leggen, bij houden en bewaren
Verslaglegging en dossiervorming; the do's and don'ts

Als jeugdprofessional ben je verplicht om een dossier aan te leggen, bij te houden en te bewaren over alles dat relevant en noodzakelijk is voor de professionele relatie met je cliënt. Die dossierplicht staat in de Jeugdwet, de WGBO en de beroepscodes.

Maar wat moet er nou allemaal in staan? Hoe zorg je dat je alles volgens de richtlijnen hebt vastgelegd? En hoe zit het met inzagerecht van ouders en kinderen? Mag je eigenlijk ook werkaantekeningen bijhouden?

Na de cursus Verslaglegging en dossiervorming; the do’s and don’ts

Deel deze pagina
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Praktische informatie

€295,- p.p
Online
Accreditatie SKJ10.50 punten
Jeugdprofessionals en jeugd- en gezinsprofessionals

Beschikbaarheid

12 april11 plekken
3 november12 plekken

Overige informatie

Verslaglegging en dossiervorming; the do’s and don’ts

Ochtend:

  • Dossierplicht; Wettelijke bepalingen die invloed hebben op de dossiervorming
  • Uit welke onderdelen bestaat het dossier
  • Scheiden van feiten en meningen
  • Procesmatig werken (doelen stellen)
  • Persoonlijke werkaantekeningen

Middag:

  • Bewaartermijn van het dossier en vernietigingsrecht
  • Recht op afschrift Inzagerecht (met betrekking tot minderjarigen)
  • Geldigheidsduur gegevens
  • Geheimhouding en privacy – AVG

Verslaglegging en dossiervorming; the do’s and don’ts

Het dossier is op de eerste plaats een middel dat ten dienste staat van de kwaliteit en continuïteit van de hulpverlening. Je kunt met een goede dossiervorming verantwoorden welke inhoudelijke keuzes je hebt gemaakt. Je verzameld informatie waarop de hulp of begeleiding vorm krijgt. En op deze manier kun je ook terugblikken op de genomen stappen en is informatie beschikbaar voor evaluatiemomenten.

Het dossier is er ook zodat je verantwoording af kunt leggen aan je cliënt en eventueel aan een klachtencommissie of tuchtcollege. Het helpt om alle stappen transparant vast te leggen. Zowel de inhoudelijke informatie als het proces wordt vastgelegd.

Een dossier gebruik je dus niet alleen om verslag te doen van wat je feitelijk hebt gedaan in het kader van intake, diagnostiek en interventie, maar beschrijf je ook de onderbouwing en motivatie.

 

Reacties van trainees

Jeannette Veldman

Jeannette Veltman

‘Het was een zeer informatieve training met een goede balans tussen theorie en praktijk. Het heeft mij weer meer kennis opgeleverd en een stuk bewustwording van de inbedding in de praktijk. Het even kunnen stilstaan bij de complexe maar ook uitdagingen van het dagelijkse werken als gezinswerker was erg waardevol.’
Karin Mol-Bollen

Karin Mol-Bollen

‘Meer kennis over hoe ik mijn dossiers moet bijhouden, en ook het verschil met werkaantekeningen die ik apart moet houden, maar dat is juist prettig. Onverwachts een interessante cursus’
Erica Hensing

Erica Hensing

‘Meer en betere kennis over dossieropbouw en wat er wel of niet in hoort te staan en hoe lang e.e.a. bewaart moet worden. Ook duidelijke info over welke afwegingen hierbij een rol spelen. Ook weer een heel stuk bewustwording. Klariena is een fijne trainster die weet waar ze het over had’
Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Mail: margreet@timmconsultancy.nl

Overige trainingen binnen het thema Beroepspraktijk

Beroepspraktijk
Driedaagse training
Beroepspraktijk
Eendaagse training
Beroepspraktijk
Eendaagse training