Medewerkers van Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en de Gecertificeerde Instellingen en vaak ook de jeugdhulpverleners moeten tijdens hun onderzoeken of begeleiding ook altijd de kinderen zien en spreken. Bij kinderen tot 6 jaar gaat het vaak alleen om observaties. Vanaf 6 jaar gaan de professionals ook gericht in gesprek met kinderen.
Er zijn op het moment geen trainingen beschikbaar. Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen omtrent deze training
Dag 1 Wat heb jij te vertellen? De rol van de jeugdprofessional
Dag 2 Wat kunnen kinderen ons vertellen?!
Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen, zoals heftige ruzies tussen ouders, geweldssituaties, verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik, eigen uithuisplaatsing of die van een broer(tje) en/of zus(je) zijn in het leven van jonge kinderen is het belangrijk om hierover met kinderen in gesprek te gaan.
Kindgesprekken
Tijdens gesprekken met kinderen lopen professionals tegen diverse dilemma’s aan. Dilemma’s zoals; spreek ik de kinderen altijd alleen of juist in bijzijn van de ouder(s), wat is voor het kind een veilige omgeving om te praten, welke vragen stel je wel en welke juist niet, moet je de kinderen uit één gezin samen spreken of ieder kind apart, hoe voorkom je dat een kind in een loyaliteitsconflict komt, en zo meer.
Inspraak
Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen die te maken hebben met hulpverlening, vaak het gevoel hebben dat ze een pion zijn in het spel van de volwassenen en dat ze vaak geen inspraak hebben over wat er met hen gaat gebeuren. Je bent je hier misschien niet altijd van bewust of voelt je misschien onmachtig om te praten met het kind, zeker over onderwerpen als kindermishandeling en seksueel misbruik.
Er zijn diverse gereedschappen en processen om kinderen meer te betrekken bij het in kaart brengen van hun situatie en het maken van plannen over hoe die situatie verbeterd kan worden. Gereedschappen zoals de Drie Huizen, Safety House en sociocards zijn zeer geschikt om te praten over (on)veiligheid/kindermishandeling.
Om te zorgen dat jij je meer bekwaam voelt in het gebruik van deze hulpmiddelen worden tijdens de training verschillende voorbeelden getoond, zodat je hier zelf mee aan de slag kunt gaan.
Wil je uitgebreide kennis over het uitleggen van ingrijpende gebeurtenissen aan kinderen dan is onze training over het Woord en beeldverhaal een mooie aanvulling op de training Vraag mij hoor mij zie mij.
Handreiking Samenwerken bij stafbare kindermishandeling
📚 Anton Horeweg – Dit is een verschrikkelijk boek
📚 Ilona Lammertink – Grote mensen mogen ook niet slaan
📚 Schildje de schildpad.
📚 Kolet Janssen & Evelien Van Landeghem – Andreas en de draak
📚 Nina Blom – Jij gaat dood (novelle)
📚 Tanneke Wigersma – Acht dagen met engel
📚 Anke de Vries – Blauwe plekken
📚 Carry Slee – Razend
📚 Carry Slee – Kapot
📚 Helen Vreeswijk – Zwijgen
📚 Helen Vreeswijk – Over the edge
📚 Carry Slee – Spijt
📚 Hans Dorrestijn – Brandnetels
📚 Lotte Hendriks en Dolly Warhol – Ik wil je iets vertellen van
📚 Stefan Boonen – Als je blaft
Chantal, die als casemanager bij het wijkteam werkt, gaat zo meteen met Bram (8 jaar) in gesprek. Ze heeft met een collega voorbereid wat ze straks wil gaan bespreken met Bram, want de juf en meester van Bram maken zich zorgen over hoe het bij Bram thuis gaat.
Ze merken dat het niet goed gaat met Bram. Hij zit steeds meer uit het raam te staren en heeft zijn werk bijna nooit af. Hij zegt dat het niet lukt, dat hij dom en stout is, dat mama dat ook zegt. Laatst stond hij steeds naast zijn tafeltje en wilde hij niet gaan zitten. Hij heeft ook bijna geen eten mee naar school, soms oud brood zonder beleg. Zijn kleren zijn vies en ruiken naar zweet, hij loopt dagen in dezelfde kleding.
Ze hebben geprobeerd om in gesprek te komen met de moeder van Bram maar de laatste weken zien ze haar niet meer op school en ze reageert niet op telefoontjes of appjes. Juf heeft met vader gebeld en hij maakt zich ook zorgen over zijn zoon.
Wil je weten hoe het verder gaat met Bram? Lees dan het artikel dat Margreet Timmer schreef voor het Tijdschrift van de vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie.
Om het artikel te downloaden klik op onderstaande knop.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.