Vraag mij, hoor mij, zie mij!

Gesprekken met kinderen over kindermishandeling
Vraag mij hoor mij zie mij

Medewerkers van Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en de Gecertificeerde Instellingen en vaak ook de jeugdhulpverleners moeten tijdens hun onderzoeken of begeleiding ook altijd de kinderen zien en spreken. Bij kinderen tot 6 jaar gaat het vaak alleen om observaties. Vanaf 6 jaar gaan de professionals ook gericht in gesprek met kinderen. 

In deze tweedaagse training Vraag mij hoor mij zie mij leer jij:

Deel deze pagina

Praktische informatie

€675 p.p
Utrecht (okt. 2023) Assen (nov. 2023)
SKJ  22 punten in het opleidingstraject
Jeugd- en gezinsprofessionals zoals onderzoekers van Veilig Thuis, Jeugdconsulenten bij de gemeente, kindercoaches, therapeuten, pleegzorg medewerkers, pedagogisch medewerkers en (ambulant)hulpverleners.

Beschikbaarheid

Er zijn op het moment geen trainingen beschikbaar. Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen omtrent deze training

Hou mij op de hoogte

Voornaam *
Achternaam *
Email *
Telefoonnummer *

Overige informatie

Programma Vraag mij hoor mij zie mij

Dag 1 Wat heb jij te vertellen? De rol van de jeugdprofessional

  • Wat te doen bij een onthulling van een kind? Kennis van de handreiking samenwerken bij strafbare kindermishandeling.
  • Introductie; jezelf introduceren en het onderzoeksthema met het kind bespreken, 
  • Gespreksregels uitleggen en oefenen met de 6 gesprekskaarten
  • Woorden en plaatjes plaatjes gebruiken om iets uit te leggen
  • Steunfiguren in kaart brengen met bijvoorbeeld de sociocards
  • Gespreksvaardigheden

Dag 2 Wat kunnen kinderen ons vertellen?!

  • Effect van trauma op het brein en de werking van het geheugen.
  • Participatie van kinderen.
  • Gespreksvoering middels diverse tools; o.a. Drie Huizen.
  • Ontwikkeling van kinderen en aandachtpunten voor de gespreksvoering.
  • Vraagtechnieken.
  • Gesprekken oefenen; uitproberen nieuwe technieken en vaardigheden.

Vraag mij hoor mij zie mij! Praten met kinderen over kindermishandeling

Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen, zoals heftige ruzies tussen ouders, geweldssituaties, verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik, eigen uithuisplaatsing of die van een broer(tje) en/of zus(je) zijn in het leven van jonge kinderen is het belangrijk om hierover met kinderen in gesprek te gaan.

Kindgesprekken

Tijdens gesprekken met kinderen lopen professionals tegen diverse dilemma’s aan. Dilemma’s zoals; spreek ik de kinderen altijd alleen of juist in bijzijn van de ouder(s), wat is voor het kind een veilige omgeving om te praten, welke vragen stel je wel en welke juist niet, moet je de kinderen uit één gezin samen spreken of ieder kind apart, hoe voorkom je dat een kind in een loyaliteitsconflict komt, en zo meer. 

Inspraak

Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen die te maken hebben met hulpverlening, vaak het gevoel hebben dat ze een pion zijn in het spel van de volwassenen en dat ze vaak geen inspraak hebben over wat er met hen gaat gebeuren. Je bent je hier misschien niet altijd van bewust of voelt je misschien onmachtig om te praten met het kind, zeker over onderwerpen als kindermishandeling en seksueel misbruik. 

Er zijn diverse gereedschappen en processen om kinderen meer te betrekken bij het in kaart brengen van hun situatie en het maken van plannen over hoe die situatie verbeterd kan worden. Gereedschappen zoals de Drie Huizen, Safety House  en sociocards zijn zeer geschikt om te praten over (on)veiligheid/kindermishandeling. 

Om te zorgen dat jij je meer bekwaam voelt in het gebruik van deze hulpmiddelen worden tijdens de training verschillende voorbeelden getoond, zodat je hier zelf mee aan de slag kunt gaan.

Wil je uitgebreide kennis over het uitleggen van ingrijpende gebeurtenissen aan kinderen dan  is onze training over het Woord en beeldverhaal een mooie aanvulling op de training Vraag mij hoor mij zie mij.

Handreiking Samenwerken bij stafbare kindermishandeling

Chantal, die als casemanager bij het wijkteam werkt, gaat zo meteen met Bram (8 jaar) in gesprek. Ze heeft met een collega voorbereid wat ze straks wil gaan bespreken met Bram, want de juf en meester van Bram maken zich zorgen over hoe het bij Bram thuis gaat.

Ze merken dat het niet goed gaat met Bram. Hij zit steeds meer uit het raam te staren en heeft zijn werk bijna nooit af. Hij zegt dat het niet lukt, dat hij dom en stout is, dat mama dat ook zegt. Laatst stond hij steeds naast zijn tafeltje en wilde hij niet gaan zitten. Hij heeft ook bijna geen eten mee naar school, soms oud brood zonder beleg. Zijn kleren zijn vies en ruiken naar zweet, hij loopt dagen in dezelfde kleding.

Ze hebben geprobeerd om in gesprek te komen met de moeder van Bram maar de laatste weken zien ze haar niet meer op school en ze reageert niet op telefoontjes of appjes. Juf heeft met vader gebeld en hij maakt zich ook zorgen over zijn zoon.

Wil je weten hoe het verder gaat met Bram? Lees dan het artikel dat Margreet Timmer schreef voor het Tijdschrift van de vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie.

Om het artikel te downloaden klik op onderstaande knop.

Artikel

 

Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Mail: margreet@timmconsultancy.nl

Overige trainingen binnen het thema Gespreksvoering

Gespreksvoering
2 dagen, bij voorkeur met terugkom bijeenkomsten
Gespreksvoering
Driedaagse training
Gespreksvoering
Tweedaagse training
Gespreksvoering
Tweedaagse training
Gespreksvoering
Eendaagse training
Gespreksvoering
Eendaagse training

7 oktober 2024 Special event voor aandachtsfunctionarissen

Pop-up special event AF

7 oktober komen aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling, van zeer uiteenlopende organisaties, weer samen tijdens ons special event. 

Een dag om samen te leren van successen en dilemma’s maar ook om te ervaren dat je onderdeel bent van een groep professionals met allemaal dezelfde missie.

We maken er een enerverende dag van met interessante uitwisseling en veel interactie.