Praten met kinderen over ingrijpende gebeurtenissen is best moeilijk! Professionals zijn bang dat de gesprekken belastend zijn voor kinderen of zijn bang dat ze niet de juiste vragen kunnen stellen. Omdat open vragen stellen over een onderwerp waar je moeilijk over praat ingewikkeld is. Maar oprechte nieuwsgierigheid en doorvragen is prima te leren!
De angst om kinderen te beïnvloeden is altijd enorm groot. Maar ook de angst om over iets te praten dat een kind erg verdrietig maakt. Laat dit vooral een motivatie zijn om je te laten informeren over wat je wel kunt doen.
Want niks doen en niet met kinderen praten over wat ze meemaken is al helemaal geen optie.
Tijdens de cursus Wat kunnen kinderen ons vertellen gaan we hiermee aan de slag en komen de volgende punten aanbod:
Ochtend:
Middag:
Praten met kinderen over ingrijpende gebeurtenissen is best moeilijk! Als we kijken naar de verschillend onderzoeken die zijn gedaan naar het voorkomen van kindermishandeling en andere traumatische gebeurtenissen kunnen we er echter niet omheen.
Vaak zijn mensen bang dat de gesprekken belastend zijn voor kinderen of iemand is bang om niet de juiste vragen te stellen. Omdat open vragen stellen over een onderwerp waar je moeilijk over praat best ingewikkeld is. Maar oprechte nieuwsgierigheid en doorvragen is prima te leren!
Er zijn diverse manieren om het gesprek aan te gaan maar ook het moment van het gesprek is belangrijk. Je moet inschatten of de mishandeling nog actueel is, of ingrijpen nodig is en op welke manier dit moet gebeuren.
Loyaliteit
Kinderen hebben het nodig dat volwassenen hen zien en hen vragen stellen over wat zij thuis meemaken. Doordat kinderen loyaal zijn duurt het lang voordat zij uit zichzelf gaan praten over nare gebeurtenissen. Er kunnen natuurlijk ook allerlei andere redenen zijn waarom een kind niet wil, durft of kan praten over wat er thuis gebeurt. De gesprekken vragen om een pro-actieve houding van professionals.
Omdat kinderen het verdienen om betrokken te worden bij het herstel van de veiligheid mogen ze hun stem laten horen bij het in kaart brengen van de situatie. Maar ook bij het maken van plannen over hoe die situatie verbeterd kan worden. Soms is het helpend om hulpmiddelen te gebruiken tijdens de gesprekken. Zo zijn bijvoorbeeld de Drie Huizen, het Safety House en Sociocards zeer geschikt als hulpmiddel om te praten over de thuissituatie.
In deze training gaan we ons richten op het gebruik van instrumenten tijdens gesprekken met kinderen. Uitleg over het doel van de middelen, de wijze van gebruik en we gaan heel veel oefenen.
Tijdens de training krijg je ook een set kaarten die je kunt gebruiken tijdens de introductie of kennismaking met een kind.
Wil je alvast meer weten over Wat kunnen kinderen ons vertellen, luister dan ook naar de verschillende podcasts die we hierover opgenomen hebben. Die kun je op ieder willekeurig moment beluisteren. Of je nu in de auto naar je werk zit, tussen de middag een lunchwandeling zit of als start van een themabijeenkomst met je tem, er is altijd wel een momentje te vinden.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Jolande ter Avest en Mintje Groot Nibbelink gaan op onze studiedag dieper in op onderwerpen zoals:
Leer patronen herkennen, fabels doorbreken en ontdek praktische tips voor jouw werk!