Heb je in je werk ook te maken met veiligheidsplannen of werk je met kinderen die uit huis geplaatst zijn? Dan weet je dat kinderen vaak geen idee hebben waarom zij niet meer thuis kunnen wonen, waarom er een veiligheidsplan is of welke afspraken daar dan allemaal in staan.
Hierdoor voelen zij zich onzeker en twijfelen ze aan zichzelf. Wat heb ik fout gedaan? Ben ik niet lief geweest? Was ik dan zo vervelend? Je kunt dit rot gevoel wegnemen en hen hierin helpen door samen met ouders Woord en beeldverhalen te maken!
Training Words and Pictures
Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen, zoals heftige ruzies tussen ouders, geweldssituaties, verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik, eigen uithuisplaatsing of die van een broer(tje) en/of zus(je) zijn in het leven van jonge kinderen is het belangrijk om dit zo duidelijk en concreet mogelijk aan kinderen uit te leggen. Kinderen zijn geneigd om zichzelf de schuld te geven wanneer er nare dingen in hun leven gebeuren.
Middels een woord en beeldverhaal (Words and Pictures, Susie Essex e.a.) kun je samen met ouders komen tot een gezamenlijk verhaal voor hun kinderen. Dit verhaal kan verschillende doelen hebben. Zo kan het zich richten op; het uitleggen van de zorgen op niveau en in taal dat past bij het specifieke kind, één lijn en openheid creëren over afspraken uit het veiligheidsplan.
Het is niet eenvoudig voor ouders en/of verzorgers, zelfs niet voor hulpverleners om aan kinderen uit te leggen wat er gebeurd is in het leven van het kind. Velen zijn al snel bang om het kind te veel te belasten. Ook ontbreekt het hen aan duidelijke en ook eenvoudige woorden om de gebeurtenissen uit te leggen. Wanneer blijkt dat het kind nooit uitgelegd heeft gekregen wat maakt dat hij niet meer thuis woont zal dat zelden vanuit onwil zijn geweest. Onmacht kan hieraan ten grond slag hebben gelegen. Ook ontstaat de indruk dat het kind het niet wil weten omdat hij/zij immers vaak helemaal geen vragen stelt.
Na afloop van de training weet je hoe je een woord en beeldverhaal kunt maken en ben je geïnspireerd door de vele voorbeelden. Tijdens de training werk je aan een eigen casus die je na afloop af kunt maken. Op die manier sluit de cursus goed aan bij jouw specifieke praktijksituatie.
Deze cursusdag sluit goed aan bij de overige trainingen over veiligheidsplanning
Inmiddels wordt er steeds vaker een verhaal in woord en beeld gemaakt voor kinderen. Om verwarring te voorkomen is het goed om te weten welke varianten er zijn. Welke variant je kiest hangt af van het doel dat je hebt met het maken van het verhaal. Tijdens de training vertellen we je meer over de verschillende mogelijkheden.
Activiteit | Betrokkenen vanuit het gezin | Betrokken professionals | Tijdsinvestering |
Inlezen in de aanvraag; indicatie en veiligheidsplan lezen | n.v.t. | Leidinggevende of inhoudelijk verantwoordelijke en betrokken hulpverlener | 1 uur per persoon |
Contact met de aanmelder om verhelderende vragen te stellen | n.v.t. | Hulpverlener | 1 uur |
Gesprek met ouders. Doel uitleg van het maken van een woord en beeldverhaal en commitment verkrijgen | Ouders/verzorgers, eventueel steunfiguren uit het netwerk | Hulpverlener | 1,5 uur * |
Bespreken van de gebeurtenissen o.a. door een tijdlijn te maken, prioriteren van de gebeurtenissen die in het verhaal moeten | Ouders/verzorgers, eventueel steunfiguren uit het netwerk | Hulpverlener | 2 uur * |
Concept verhaal maken + tekeningen maken | n.v.t. | Hulpverlener | 2 uur |
Collegiaal overleg | n.v.t. | Hulpverlener en minimaal 2 collega’s | 1 uur p.p. |
Concept verhaal bespreken en bijstellen met ouders | Ouders/verzorgers, eventueel steunfiguren uit het netwerk | 2 uur * | |
Concept verhaal bespreken en bijstellen met aanmelder | Hulpverlener en aanmelder | 1.5 uur | |
Definitieve verhaal (tekst en tekeningen) vaststellen | Ouders/verzorgers, eventueel steunfiguren uit het netwerk | Hulpverlener | 2 uur * |
Voorbereiding presentatie aan kind | Ouders/verzorgers, eventueel steunfiguren uit het netwerk | Hulpverlener | 1 uur |
Presentatie aan kind | Ouders/verzorgers, steunfiguren uit het netwerk en aanmelder | Hulpverlener | 2 |
Nabespreken | Ouders/verzorgers | Hulpverlener | 1 uur |
Totaal ouders samen | 20 | ||
Totaal ouders gescheiden | 27.5 |
*wanneer ouders gescheiden leven is dit x 2
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.