Een podcast vanuit een invalshoek die we nog niet vaak voorbij hebben zien komen. Jan Pieter Meijer is crisisspecialist bij de Spoedeisende Jeugdzorg in Gelderland.
“Crisis gaat vaak over hoe je iets ervaart, of een bepaalde emotie, op dát moment. Een helder perspectief ontbreekt. Dit kan zijn voor een ouder, kind of voor een professional. ‘Wat moet ik nu? Ik weet niet wat ik moet doen!’ Dat kun je een crisis noemen.”
Een voorbeeld: De ene ouder overlijdt en de andere ouder is opgenomen in de verslavingszorg, dat zou je best een crisis kunnen noemen. Terwijl een ander kan zeggen, het kind heeft een fijn plekje bij opa en oma, er is nu geen haast bij. Is het dan nog steeds een crisissituatie?
Mensen legitimeren vaak hun handelen door een situatie te duiden als als complex. Daar schuilt naar mijn idee het gevaar in van te snel handelen. Een beslissing willen nemen op basis van een gevoel van urgentie. Ik wil altijd eerst zelf begrijpen. Eerst zelf naar de mensen toe. Wat is volgens de persoon de crisis?
Ook als mensen bellen met de vraag: ‘Wanneer komen jullie dan? Is het spoed genoeg voor jullie?’ Dan is mijn antwoord: ‘Blijkbaar ervaren jullie het als spoeden ik ga proberen jullie daarbij te ondersteunen.’
Dat een crisis ook een kans kan zijn legt Jan Pieter heel helder uit. Je weet niet altijd van te voren welke kansen er zijn of zich voordoen. Dat weet je pas als je er bent geweest, als je in gesprek bent geweest en als je van alle kanten zoveel mogelijk informatie hebt verzameld. Maar als je er vanuit gaat dat het kansen biedt, vanuit je eigen professionele grondhouding, dan sta je daar automatisch voor open en ga je de kansen ook zien.
Het zijn niet altijd de grote interventies die het verschil maken, vaak zijn het juist de kleine dingen die het doen. Elke situatie, hoe heftig ook, levert iets nieuws op, nieuwe inzichten, doorbraken, inzien dat het toelaten van hulpverlening het beste is, het nader tot elkaar komen van families, het uitspreken van zaken die nog niet uitgesproken waren. Een crisis laat vaak zien wat er niet werkt. Samen gaan we ontdekken wat de behoefte nou eigenlijk is en wat er wél gaat werken om daarin te voorzien.
Jan Pieter heeft de wens dat de crisisdienst meer erkenning krijgt en een meer stabiele plek binnen de jeugdhulpverlening. ‘Iemand bij de telefoon zetten die bereikbaar is’, is nog geen crisisspecialist. Daarbij heeft hij ook waardevolle tips voor jeugdprofessionals:
Over Jan Pieter
Jan Pieter Meijer is ambassadeur Jeugd, Crisisspecialist Spoedeisende Jeugdzorg in Gelderland, voor kinderen van 0-18 jaar. Daarnaast is Jan Pieter ook actief als blogger, vooral op LinkedIn. Via dit platform zoekt hij verbinding. Hij schrijft veel over wat hij meemaakt en ziet, maar ook een kritische noot probeert hij toe te voegen. Allemaal vanuit een professionele houding en het willen zien en grijpen van kansen die zich voordoen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
7 oktober komen aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling, van zeer uiteenlopende organisaties, weer samen tijdens ons special event.
Een dag om samen te leren van successen en dilemma’s maar ook om te ervaren dat je onderdeel bent van een groep professionals met allemaal dezelfde missie.
We maken er een enerverende dag van met interessante uitwisseling en veel interactie.