In de podcast van vandaag zoomen Tessa Reedijk en Margreet Timmer in op de seksuele ontwikkeling van kinderen.
Welk gedrag van een kind past bij zijn ontwikkeling en wanneer is er sprake van afwijkend gedrag? Volgens Tessa zit er vaak een lading op bij dit onderwerp.
‘Mensen zijn bang om dingen niet te zien en bang om dingen wel te zien’
Seks en kinderen is in het hoofd van veel mensen onverenigbaar.
Seksuele ontwikkeling van (kleine) kinderen gaat over het ontdekken van je lijf en hoe dat lijf werkt, over wat je van jezelf en van de wereld vindt. Hoe wil je met mensen omgaan, hoe wil je dat ze met jou omgaan, wat vind je aantrekkelijk en wat niet, wat vind je leuk en wat niet?
In het begin is dat heel lichamelijk; wat voel je als je ergens overheen wrijft. Kinderen hebben daar verder geen ander beeld bij, zoals volwassenen. Het gaat voor hen niet over opwinding, maar over het hebben van een fijn gevoel.
Tessa vertelt hoe kinderen zich seksueel ontwikkelen, van kleuter tot jong volwassene en de fases die daarbij horen. Margreet en Tessa bespreken hoe je dan uit elkaar houdt wanneer gedrag grensoverschrijdend is en wanneer het hoort bij een normale seksuele ontwikkeling.
Hoe je je kind bepaalde dingen zelf kunt laten ontdekken en fouten kunt laten maken en waarom dat zo lastig is als het gaat om seksuele ontwikkeling.
Het is belangrijk je altijd bewust te zijn dat we vaak met volwassen ogen naar gedrag van kinderen kijken. Wat is dan de reactie van ons als volwassenen? En wat hebben kinderen van ons nodig als er een incident is waarbij een kind bepaald gedrag van een ander niet als prettig heeft ervaren, waar het voor dat kind gewoon experimenteren was?
Het vlaggensysteem is een mooi hulpmiddel om naast dit gedrag te leggen om te bepalen of er misschien sprake is van afwijkend gedrag.
Het lastige is dat je altijd te maken hebt met verschillende waarden en normen van de volwassenen om een kind heen. Tessa adviseert om altijd hierover te communiceren en daarmee ook op tijd te zijn als het bijvoorbeeld gaat over gedrag van een kind op school. Zorg dat de ouders op tijd worden betrokken, zodat ze niet achteraf horen dat hun kind al verschillende keren is besproken in een teamoverleg, terwijl zij nog van niks wisten.
Hoe je de signalen oppikt over (afwijkende) seksuele ontwikkeling en gedrag en hoe je seksuele voorlichting goed oppakt (niet alleen over de gevaren maar ook over de fijne kanten!), hoor je in deze podcast.
Veel luisterplezier!
Over Tessa Reedijk: GZ psycholoog en trainer/trainingsacteur met veel ervaring in het werken met kinderen en jeugdigen met chronisch trauma
Meer weten over seksuele ontwikkeling bij kinderen? Hoe je bepaalt wat normaal gedrag is en wanneer je moet ingrijpen of begrenzen? Hoe je het gesprek hierover aangaat met kinderen? Meld je aan voor de training Werken met het Vlaggensysteem
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
7 oktober komen aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling, van zeer uiteenlopende organisaties, weer samen tijdens ons special event.
Een dag om samen te leren van successen en dilemma’s maar ook om te ervaren dat je onderdeel bent van een groep professionals met allemaal dezelfde missie.
We maken er een enerverende dag van met interessante uitwisseling en veel interactie.