#086 Tessa Reedijk – Seksuele ontwikkeling bij kinderen

Seksuele ontwikkeling bij kinderen

In de podcast van vandaag zoomen Tessa Reedijk en Margreet Timmer in op de seksuele ontwikkeling van kinderen.

Welk gedrag van een kind past bij zijn ontwikkeling en wanneer is er sprake van afwijkend gedrag? Volgens Tessa zit er vaak een lading op bij dit onderwerp.

‘Mensen zijn bang om dingen niet te zien en bang om dingen wel te zien’ 

Seks en kinderen is in het hoofd van veel mensen onverenigbaar.  

Wat is seksuele ontwikkeling eigenlijk?

Seksuele ontwikkeling van (kleine) kinderen gaat over het ontdekken van je lijf en hoe dat lijf werkt, over wat je van jezelf en van de wereld vindt. Hoe wil je met mensen omgaan, hoe wil je dat ze met jou omgaan, wat vind je aantrekkelijk en wat niet, wat vind je leuk en wat niet? 

In het begin is dat heel lichamelijk; wat voel je als je ergens overheen wrijft. Kinderen hebben daar verder geen ander beeld bij, zoals volwassenen. Het gaat voor hen niet over opwinding, maar over het hebben van een fijn gevoel. 

Seksuele ontwikkeling van kleuter tot jongvolwassene

Tessa vertelt hoe kinderen zich seksueel ontwikkelen, van kleuter tot jong volwassene en de fases die daarbij horen. Margreet en Tessa bespreken hoe je dan uit elkaar houdt wanneer gedrag grensoverschrijdend is en wanneer het hoort bij een normale seksuele ontwikkeling. 

Hoe je je kind bepaalde dingen zelf kunt laten ontdekken en fouten kunt laten maken en waarom dat zo lastig is als het gaat om seksuele ontwikkeling. 

Met volwassen ogen kijken of niet?

Het is belangrijk je altijd bewust te zijn dat we vaak met volwassen ogen naar gedrag van kinderen kijken. Wat is dan de reactie van ons als volwassenen? En wat hebben kinderen van ons nodig als er een incident is waarbij een kind bepaald gedrag van een ander niet als prettig heeft ervaren, waar het voor dat kind gewoon experimenteren was? 

Het vlaggensysteem is een mooi hulpmiddel om naast dit gedrag te leggen om te bepalen of er misschien sprake is van afwijkend gedrag. 

Het lastige is dat je altijd te maken hebt met verschillende waarden en normen van de volwassenen om een kind heen. Tessa adviseert om altijd hierover te communiceren en daarmee ook op tijd te zijn als het bijvoorbeeld gaat over gedrag van een kind op school. Zorg dat de ouders op tijd worden betrokken, zodat ze niet achteraf horen dat hun kind al verschillende keren is besproken in een teamoverleg, terwijl zij nog van niks wisten. 

Hoe je de signalen oppikt over (afwijkende) seksuele ontwikkeling en gedrag en hoe je seksuele voorlichting goed oppakt (niet alleen over de gevaren maar ook over de fijne kanten!), hoor je in deze podcast. 

Veel luisterplezier! 

Over Tessa Reedijk: GZ psycholoog en trainer/trainingsacteur met veel ervaring in het werken met kinderen en jeugdigen met chronisch trauma

Training Werken met het vlaggensysteem

Meer weten over seksuele ontwikkeling bij kinderen? Hoe je bepaalt wat normaal gedrag is en wanneer je moet ingrijpen of begrenzen? Hoe je het gesprek hierover aangaat met kinderen? Meld je aan voor de training Werken met het Vlaggensysteem

Deel deze pagina

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Overige podcasts
Bijbehorende trainingen
Gespreksvoering
Tweedaagse training
Seksualiteit en seksueel misbruik
Eendaagse training
Veiligheidsplanning
Eendaagse training
Bijbehorende blogberichten
Blog
15 november 2022
Het is al jaren onderwerp van gesprek. De kwaliteit van de gesprekken met kinderen wanneer er vermoedens zijn van (ernstige)...
Blog
29 april 2020
Werken met het Vlaggensysteem Een tienermeisje stuurt een naaktfoto van zichzelf naar een klasgenoot, een kleuterjongetje zwiept zijn piemel in...
Blog
13 januari 2020
Als jeugdprofessional of consulent in het sociaal domein valt er veel winst te behalen bij de start van een aanmelding....