Dit is niet de eerste podcast met Arianne Struik als gast. Haar waardevolle kennis en ervaring op het gebied van omgang tussen ouders en uithuisgeplaatste kinderen blijft actueel. Margreet en Arianne hebben dan ook besloten hun krachten te bundelen in een nieuwe training: Contact tussen kind en ouders door een traumalens bekeken.
Door deze podcast en de nieuwe training, hopen Margreet en Arianne professionals echt enthousiast te kunnen maken voor een plezierig contact tussen ouders en kind. We gaan kijken naar de omgang en hoe je dit veiliger kunt maken en ook hoe je het kind verder kunt helpen hierin.
Want er zijn vaak zoveel vragen; Waar moet het contact plaatsvinden? Hoe vaak en wanneer dan? Dat deze vragen er liggen is niet verwonderlijk, want je hebt veel partijen waar je rekening mee wilt houden, het kind, de ouders, eventuele andere kinderen, de pleegouders en familie of het netwerk. En iedereen heeft een eigen mening en heeft zo zijn eigen ideeën over de omgang.
En is het wel een of-of situatie, zouden ze niet beide samen kunnen gaan?
Over deze vraag is Arianne is heel duidelijk: “Het één kan niet zonder het ander. Wij hechten ons aan nieuwe mensen op basis van ervaringen en relaties die we in het verleden zijn aangegaan. Om je goed te kunnen hechten aan pleegouders, heb je de biologische ouders nodig. Des te beter de band met de biologische ouders is, des te makkelijker wordt het ook om je opnieuw te hechten aan bijvoorbeeld pleegouders.”
50% van de pleeggezin-plaatsingen worden vroegtijdig beëindigd. Het blijkt dat kinderen er meer vertrouwen in hebben dat hun biologische ouders onderdeel in hun leven zullen blijven, dan dat de pleegouders dat zullen zijn. De band tussen ouder en kind maakt kinderen loyaal. Stel dat een kind niet langer in het pleeggezin blijft, wie heeft het dan om op terug te kunnen vallen? Wie komt er op de verjaardag of is aanwezig bij een examen? Hierdoor kun je biologische ouders niet zomaar aan de kant schuiven, geeft Arianne aan.
“Het is indrukwekkend om te zien dat kinderen, ook op latere leeftijd, op zoek gaan naar hun biologische ouders, als ze deze niet (meer) kennen. Er spelen vaak allerlei fantasiebeelden door het hoofd van het kind.
Kinderen hebben er veel aan om te leren hoe ze om kunnen gaan met de onmogelijkheden en ongemakken van hun ouders. Als kinderen dit niet leren, doordat er bijvoorbeeld geen of weinig contact is, gaan kinderen daar dingen over fantaseren. Eenmaal volwassen is het dan veel moeilijker om jezelf te beschermen tegen gekwetst worden of in de steek gelaten. Het is dus belangrijk dat kinderen leren omgaan met hun ouders, zoals ze zijn, dus ook genieten van alle goede dingen die er zijn. Dat gunnen we kinderen natuurlijk allemaal.”
Alle partijen hebben dus hun eigen uitdagingen. Logischerwijs zijn er tal van redenen te bedenken waardoor de omgang spanning kan opleveren. Een kind wordt pas uithuisgeplaatst als de onveiligheid te groot is. Er is dan al heel veel gebeurd.
Het gaat er dan om, als er problemen zijn rondom omgang, dat je dan gaat onderzoeken wat het kan zijn. Daar gaan we ook aandacht in geven in de nieuwe training:
In Zweden heeft Arianne deze training al gegeven, nu mag ze hem samen met Margreet ook in Nederland geven, daar hebben ze heel veel zin in!
Ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut. Meer dan 20 jaar in de kinder- en jeugdpsychiatrie gewerkt. In 2015 verhuisd naar Australië en een eigen praktijk opgezet om kinderen met trauma te helpen. Naast behandelingen geeft Arianne ook veel (online) trainingen en scholingen en supervisie. Ze reist in deze hoedanigheid de hele wereld over.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Jolande ter Avest en Mintje Groot Nibbelink gaan op onze studiedag dieper in op onderwerpen zoals:
Leer patronen herkennen, fabels doorbreken en ontdek praktische tips voor jouw werk!