In deze podcast duiken Margreet Timmer en Marleen Derks in een belangrijk en vaak onderbelicht onderwerp: de impact van het werken met getraumatiseerde mensen op jezelf.
Hoe ga je als professional, en in het bijzonder als leerkracht of onderwijsprofessional, om met de emotionele en mentale uitdagingen die dit werk met zich meebrengt? Hoe blijf je in balans en zorg je goed voor jezelf?
Met getraumatiseerde kinderen werken kan veel van je vragen. Het gaat erom hoe je in balans blijft, ondanks de stress en uitdagingen. In het gesprek komt het “window of tolerance” aan bod, een term die staat voor de mentale en emotionele ruimte waarin je goed kunt functioneren zonder dat je door stress of emoties wordt overspoeld. Iedereen heeft zo’n raamwerk, maar de grootte ervan kan wisselen, afhankelijk van hoe je je voelt. Als je bijvoorbeeld gestrest bent of met persoonlijke problemen zit, wordt je raampje kleiner, waardoor je sneller geraakt wordt door het gedrag van getraumatiseerde leerlingen. Deze kinderen laten vaak gedrag zien dat je als leerkracht uit balans kan brengen, ook al is dat niet hun bedoeling.
Je eigen stresssignalen en triggers herkennen helpt om beter om te gaan met situaties waarin je getriggerd wordt door het gedrag van een leerling. Terug naar je ademhaling gaan is een simpele manier om weer rust te vinden. Hoe rustiger je zelf bent, hoe beter je kunt reageren op kinderen die jou misschien uit balans proberen te brengen.
Ook steun van collega’s speelt een grote rol. Door open te zijn over hoe je je voelt, kun je elkaar helpen en sterker in de klas staan. Zelfzorg is hierbij niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Het gaat erom dat je jezelf de ruimte geeft om tot rust te komen, zodat je de kinderen in je klas de aandacht en steun kunt geven die ze nodig hebben.
Wil je hier meer over weten? Op 6 november verzorgt Marleen samen met Mirjam Koster het special event Trauma sensitief onderwijs. Meer info via deze link: Special Event Traumasensitief Onderwijs – Het Lock
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.