6 tips om de meldcode op de agenda te houden

6 tips meldcode

Hoe zorg je er met elkaar voor dat je de veiligheid van de cliënten niet uit het oog verliest? En hoe zorg je er ook voor dat de meldcode ondersteunend is in je werk i.p.v. dat het voelt als een van de vele protocollen en wetten die je moet gebruiken?

Preventieve functie van de meldcode

De meldcode is in het leven geroepen om mishandeling en verwaarlozing eerder te signaleren en eerder te stoppen. Het zou dus veel meer een preventieve functie mogen hebben.
Door met elkaar al bij de eerste signalen in gesprek te gaan met de betrokkenen, kan er veel leed voorkomen worden. Je voorkomt dat de situatie escaleert en je als laatste redmiddel de meldcode inzet en gaat melden in de verwachting dat een ander het dan oppakt.
 

Even sparren met een professional

De meldcode biedt ook de mogelijkheid om bij twijfels, anoniem, een gezin of cliënt waarmee je contact hebt te bespreken. Om samen te onderzoeken wat je mogelijkheden zijn. Zodat je wellicht zelf weer verder kunt. Even sparren met een professional van een andere organisatie kan heel erg verhelderend zijn. 

6 Tips om de meldcode op de agenda te houden:

  1. Informatie delen: Spreek met elkaar af dat tips gedeeld, worden. Heb je een mooie podcast geluisterd, een artikel, een boek of een website gelezen, een waardevolle app gevonden? Zet deze op de mail of op een vaste plek op je intranet zodat ze voor iedereen goed te vinden zijn. Organiseer ieder kwartaal een themabijeenkomst en laat steeds een andere collega een item presenteren of een werkvorm bedenken.
     
  2. In het oog; Zorg dat de meldcode zichtbaar blijft. Hang de stappen van de meldcode in de vergaderruimte of leg kaarten met de stappen van de meldcode op tafel.

  3. Aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling; Zorg dat je in je team of op de afdeling een geschoolde aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling hebt.

    Als je vragen hebt dan kun je bij deze specialist terecht om samen te sparren, een gesprek samen voor te bereiden, voor tips en advies of om samen het gesprek met je cliënt te voeren. Hiervoor is het natuurlijk erg belangrijk dat de aandachtsfunctionaris ook geoormerkte uren heeft om invulling te geven aan deze functie. 

  4. Borging. Om te allen tijde aandacht te hebben voor de meldcode is het belangrijk dat de stappen in alle protocollen terugkomen.

  5. Nieuwe collega’s. Ook in het inwerkprotocol voor nieuwe medewerkers mag aandacht zijn voor de meldcode. Waar vinden ze bijvoorbeeld het interne protocol? Op welke manier worden signalen vastgelegd? Bij wie kunnen ze terecht met vragen?

  6. Bijscholing; zorg dat je als team op regelmatige basis bijscholing volgt over de meldcode anders zakt de kennis te snel weer weg.

    Weten wat de stappen van de meldcode zijn is belangrijk maar nog veel belangrijker is het om dilemma’s met elkaar te bespreken, je goed bewust te zijn van de signalen die je op kunt pakken maar ook vooral weten hoe je het gesprek aangaat over je zorgen.

Hoe is het bij jullie geregeld? Op welke manier zorgen jullie dat er blijvend aandacht is voor de meldcode? We horen graag goodpractices die we kunnen delen. 

Geschreven door Margreet Timmer

 

p.s. We hebben al heel veel verschillende bijeenkomsten verzorgd over het werken met de meldcode en alles wat daarbij komt kijken. Een middag oefenen met een acteur? Ook dat organiseren we voor je! Neem contact met ons op en we vertellen je alles over de mogelijkheden.

Deel deze pagina
Meer blogberichten
Blog
29 november 2022
We hebben allemaal in ons werk te maken met ‘weerstand’ of andere verwachtingen van inwoners. Bestaat weerstand eigenlijk wel? Vanuit...
Blog
15 november 2022
Het is al jaren onderwerp van gesprek. De kwaliteit van de gesprekken met kinderen wanneer er vermoedens zijn van (ernstige)...
Blog
1 november 2022
Dat doe je met COMPLI-kaarten Praten over leuke dingen, over successen, geeft energie. Praten over dingen die niet (zo goed)...